Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

Gepubliceerd op: 29 augustus 2023

Vandaag 29 augustus opent een bijzondere parkeergarage: de Vijzelgrachtgarage in Amsterdam. De garage is volautomatisch. De automobilist rijdt dan niet zelf de garage in of uit, maar parkeert de auto in 1 van de 3 lifthuisjes en stapt uit. Het parkeersysteem parkeert de auto, zoals ook te zien is in de video.

 

De 270 autoplekken in de Vijzelgrachtgarage, die bovenop een metrostation ligt maar onder de straat, zijn alleen voor vergunninghouders uit de buurt. De garage zorgt ervoor dat de Vijzelbuurt parkeerluw gemaakt kan worden. Gemeente Amsterdam gaat het komend jaar starten  met het weghalen van parkeerplaatsen op straat. Zo ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en wordt de buurt  leefbaarder.

De garage heeft ongeveer 20 miljoen euro gekost, circa 74.000 euro per ondergrondse parkeerplek dus. Stephan van Tilburg, technisch projectmanager van de gemeente, vindt het dat bedrag waard. “Ik vind het een toegevoegde waarde voor de stad en buurt. Je moet ook vooral kijken wat het oplevert voor de buurtbewoners.”

 

Lees hier ook het verslag van at5 en bekijk de video

 

 

 

Bron afbeelding Gemeente Amsterdam

Tags

parkeergarage Vijzelgracht Autolift parkeervergunning

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief