Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Gepubliceerd op: 10 augustus 2023

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald. Wel zijn er zorgen over onder meer de beschikbaarheid en kosten van openbaar vervoer als alternatief. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan. Met hulp van veldwerkbureau Panel Inzicht vroeg het bedrijf 2002 Nederlanders naar hun mening over autobezit.

 

Met name twintigers en dertigers zijn het eens met de stelling. Onder twintigers is het zelfs meer dan de helft (52,1%), terwijl slechts 29,4% aangeeft juist voor individueel autobezit te zijn. Veertigers hebben daarentegen duidelijk het meeste moeite met het opgeven van een eigen auto. De meerderheid (43,1%) is het oneens met de stelling, terwijl slechts 35,2% aangeeft het ermee eens te zijn. Tussen mannen en vrouwen is niet heel veel verschil, al valt wel op dat mannen wat meer uitgesproken zijn. Van de vrouwen antwoordde ruim een kwart ‘neutraal’, tegen bijna 20% van de mannen.

 

 

Persoonlijke vrijheid

Ondervraagden die het oneens zijn met de stelling van Zonneplan, vinden vooral dat het al dan niet hebben van een eigen auto een vrije keuze moet blijven. Ze verwijzen daarbij ook naar mensen die in afgelegen gebieden wonen waar openbaar vervoer beperkt of niet beschikbaar is. Ook geven ze aan dat een auto onafhankelijkheid biedt en het mogelijk maakt om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast uiten zij hun zorgen over de uitdagingen van openbaar vervoer, zoals kosten, bereikbaarheid en gemak, vooral in landelijke gebieden.
Zo zegt een 33-jarige man uit Overijssel: ”Ik vind dat iedereen dat zelf mag bepalen. Ik vind het een stuk vrijheid, het openbaar vervoer is ongelooflijk kostbaar en een hardwerkend persoon mag zeker een auto bezitten.” Een man (52) uit Flevoland vreest daarnaast dat deelauto’s sneller afgedankt zullen worden: “Waarom zouden wij geen eigen auto meer mogen bezitten? Met verstand gebruiken is een goed idee, maar dat zegt nog niets over het bezit. Sterker nog: voor jouw eigen auto voel je je verantwoordelijk. Dus die gebruik je netjes. Een deel- of leenauto doet je niets en mishandelen boeit je niets, als de kosten maar laag zijn.”

 

“Ik denk dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben” Panelonderzoek onder 2002 Nederlanders

 

Milieu-impact autobezit

De voor de hand liggende reden om autodelen of het gebruik van het OV in plaats van het bezitten van een eigen auto te stimuleren, is de impact van auto’s op het milieu. Ondervraagden vinden dat vooral huishoudens met meerdere auto’s best wat kunnen inleveren. Zo vraagt een 75-jarige Limburger zich af: “Waarom moeten de rijken vijf auto´s hebben, terwijl sommigen die onder de armoedegrens leven niets hebben?” Een 72-jarige vrouw uit Drenthe vat het kort samen: “Voor iedereen goedkoper en beter voor het milieu.”
De productie van auto’s zorgt voor de nodige CO2-uitstoot: gemiddeld zo’n 7 à 8 ton per auto, aldus Milieu Centraal. Daarnaast nemen ze veel openbare ruimte in beslag, aangezien ze 96% van de tijd stilstaan, zo stelt deelautoaanbieder Lynk&Co. In Nederland zijn al meerdere deelautoplatformen actief, waarvan MyWheels en GreenWheels waarschijnlijk de bekendste zijn. In Utrecht draait al enkele jaren het concept WeDriveSolar, dat alleen met elektrische auto’s werkt.

 

Bron: persbericht Zonneplan

Tags

openbaar verzoer autobezit autorijden EV milieu-impact

Meer nieuws

B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'

Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners.

Lees meer

Parking Trend magazine 4/2024 met bijdragen bestuursleden Vexpan

Het decembernummer van Parking Trend magazine van EPA deelt publicaties waarbij Vexpan bestuursleden Peter Dingemans en Ties de Groot betrokken zijn: EPA Fire Safety Advice Toolbox en Parking Data Essentials-serie.

Lees meer

Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

De data die scanauto's verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven.

Lees meer

Wegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering

Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student Award 2024

De Q-Park Student Award 2024 is uitgereikt. Gezien de kwaliteit en het unieke belang van elke afzonderlijke scriptie heeft de jury besloten geen winnaar te selecteren en alle drie finalisten dezelfde prijs van € 1500,- toe te kennen.

Lees meer

Extra 'macht' stadsbestuur Amersfoort bij invoering parkeervergunningen

Een meerderheid van de gemeenteraad van Amersfoort is bereid om ‘macht’ over te dragen aan het stadsbestuur. De wethouder is bevoegd om woonbuurten aan te wijzen waar betaald parkeren en parkeervergunningen worden ingevoerd.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief