Veel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto
Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er namelijk veel meer – en nauwkeuriger – gecontroleerd. Ook rijdt de auto sinds kort in het vergunninggebied. Niet alleen het aantal boetes is afgelopen jaar flink gestegen maar ook het aantal bezwaren.
In totaal vielen er in 2022 bij 17.550 mensen een parkeerboete op de mat. Dat zijn gemiddeld zo’n 50 auto’s per dag zonder een geldig parkeerbewijs. Het aantal is met ruim 6.000 boetes meer, behoorlijk gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Door de aanschaf van een nieuwe scanauto en verbeterde software is het mogelijk nog nauwkeuriger te controleren.
“In januari 2021 hadden de coronamaatregelen nog invloed, sindsdien komen er veel meer bezoekers naar de stad. Ook is de scanauto veel frequenter gaan rijden”, verklaart parkeermanager Chantal van der Wolk. Het betekent ook dat er veel meer mensen bezwaar hebben gemaakt. Van 3.092 bezwaren in 2021, steeg het aantal vorig jaar naar 4.893 bezwaarschriften. 65 procent van de mensen werd in het gelijk gesteld. Eerder werd juist verwacht dat het aantal afgewezen bezwaren zou stijgen.
Verkeerd kenteken of zone ingevoerd
Dat het aantal bezwaren hoog ligt, heeft een reden. De gemeente Hoorn gaat soepel om met mensen die een verkeerd kenteken invoeren of een verkeerde zone hebben aangegeven. “In de telling wordt dan het bezwaar als gegrond aangemerkt. Dat betekent dan niet dat de gemeente zelf een fout heeft gemaakt maar dat we coulant omgaan met de gemaakte fout en de parkeerboete ongedaan maken.”
Meer informatie
> Lees hier verder over: meer opbrengst uit betaald parkeren + minder werk, meer ogen op straat
> Bron: nhnieuws.nl
> Gemeente Hoorn lid van Vexpan
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels
In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerOnderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed
De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerParkeren en CROW, volop in beweging
CROW is al jaren dé kennisorganisatie op het gebied van parkeren en mobiliteit, met publicaties als de Parkeerkencijfers, Handboek Parkeren en Handboek P+R.
Lees meerEinde parkeerduurbeperking?
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.