Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gepubliceerd op: 01 juli 2024

Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.

 

Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.

 

De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.

 

Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.

 

Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.

 

Deel je aanpak

Tags

oproep fiscale parkeerhandhaving menselijke maat gemeenten

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief