Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gepubliceerd op: 01 juli 2024

Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.

 

Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.

 

De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.

 

Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.

 

Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.

 

Deel je aanpak

Tags

oproep fiscale parkeerhandhaving menselijke maat gemeenten

Meer nieuws

Coördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector

De EPA ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. Werkgroep WG D&D coördineert en prioriteert deze initiatieven. Een toelichting van Ties de Groot.

Lees meer

Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven

De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.

Lees meer

Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.

Lees meer

Rechtvaardige straten in schoolomgevingen

Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.

Lees meer

Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?

Lees meer

Parkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort

Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief