Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde vandaag in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren voordat betaald parkeren in de hele stad is ingevoerd. Bij invoeren hanteert de gemeente betaald parkeren van 6.00 tot 11.00 uur.
“Als we niets doen, komen er nog tienduizenden auto’s bij in Utrecht. En deze auto’s staan het grootste deel van de dag stil. Door betaald parkeren in te voeren, bestrijden we parkeeroverlast, maken we ruimte vrij voor bijvoorbeeld bomen of fietsparkeerplekken, en stimuleren we mensen om op een andere manier te reizen, zoals met een deelauto of -bakfiets, of (elektrische) fiets. Op deze manier maken we ruimte vrij op de weg voor nieuwe bewoners en mensen die echt afhankelijk zijn van de auto”, aldus wethouder mobiliteit Lot van Hooijdonk.
Met betaald parkeren maakt de gemeente ruimte vrij voor bijvoorbeeld speelplekken, plekken om te verblijven, voor groen en fietsparkeerplekken. De opbrengsten van de parkeerbelasting gebruikt de gemeente om de stad groener en aantrekkelijker te maken. De gemeente investeert ook in andere vormen van vervoer en voorzieningen in de wijken. “Met dit besluit van de gemeenteraad zetten we een volgende stap in de mobiliteitstransitie die nodig is voor de groei van de stad”, zegt Van Hooijdonk.
Meer informatie
> Lees het hele artikel op Utrecht.nieuws.nl
Meer nieuws
Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.
Lees meerCollege Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.
Lees meerRegels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.
Lees meerOnverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin
Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.
Lees meerKabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
Lees meerRechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken
Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.