Update ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen
Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.
Met Parkeren Plus hoeven mensen met een gehandicaptenparkeerkaart niet meer op te zoeken welke regels in elke gemeente gelden, omdat alle regels in de app zijn verzameld. Het parkeren wordt ook vereenvoudigd doordat de kentekens van de kaarthouders in alle deelnemende gemeenten worden herkend. Hierdoor moeten foutieve boetes verleden tijd zijn. De oude parkeerapp die voorheen in gebruik was, blijft tot zondag 1 september te gebruiken.
Alle houders van een gehandicaptenparkeerkaart in Alphen hebben een brief van de gemeente ontvangen met informatie over de nieuwe app. Degenen die liever geen gebruikmaken van de app kunnen de papieren gehandicaptenparkeerkaart nog steeds gebruiken op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, maar niet op betaalde parkeerplaatsen.
De app zal binnen een jaar in 30 gemeenten worden uitgerold, waaronder de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.
‘Knelpunten’
De nieuwe parkeerapp voor mensen met een handicap bevat nog te veel problemen. Daarvoor waarschuwt Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Zo duurt het drie dagen om van kenteken te wisselen en kunnen gebruikers slechts drie voorkeurskentekens opgeven. De belangenbehartiger vindt dit onacceptabel. ‘Weg is je spontaniteit of je flexibiliteit in noodgevallen.’ Dit is te lezen op Binnenlands Bestuur.
Meer informatie
> SHPV
> Project D-GPK
> ParkerenPlus
> Binnenlands Bestuur
Meer nieuws
Yellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo
Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.
Lees meerQualogy nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan Qualogy van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Al 25 jaar ondersteunt Qualogy haar relaties bij het ontwikkelen en beheren van software.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerWPS Parking Solutions en Prestop gaan voor premium papierloze parkeerervaring
Prestop levert high-end indoor betaalzuilen aan WPS Parking Solutions. Wat resulteert in een premium papierloze parkeerervaring.
Lees meerRevisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres
Tijdens het EPA Congres in Brussel is de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Wat zijn de nieuwe criteria en hoe kunnen parkeergarages getoetst worden?
Lees meerInterparking Boulevard verkozen tot de top 3 van beste parkeergarages in Europa
Interparking Boulevard is, in Brussel tijdens de 20e editie van het EPA congres, uitgeroepen tot één van de drie beste nieuwe parkeergarages in Europa.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.