Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

Gepubliceerd op: 11 oktober 2023

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. ‘Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken. Zo zorgen we ervoor dat meer bewoners in de wijk niet leidt tot meer geparkeerde auto’s: dat draagt bij aan de leefbaarheid in de wijk.’

 

Op bepaalde dagen en tijden moet de autoparkeerder dan betalen voor het parkeren. Dat kan via een parkeervergunning, bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren. De uitbreiding van betaald parkeren is gestart in 2023 en gebeurt in fasen.
Voor bewoners en ondernemers zijn diverse soort parkeervergunningen beschikbaar.

 

Dit is een voorbeeld van anticiperen op verstedelijkingsopgaven en zorgen voor grip op openbare ruimten, reageert iemand op het bericht. Dennis Bruin van gemeente Leiden (en voorzitter Vexpan Commissie Gemeenten): ‘Weer een belangrijke stap om onze doelen uit de Parkeervisie te realiseren.’

 

Waarom uitbreiden betaald parkeren gebied?
‘Om onze stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we het parkeren anders organiseren. We hebben de ruimte op straat nodig voor fijn wonen, gezond ondernemen, vergroenen en buiten ontspannen. Dit heeft de gemeenteraad in juli 2020 vastgelegd in de Parkeervisie. Concreet betekent dit dat we betaald parkeren uitbreiden naar een aantal wijken in Leiden.’

 

Met name aan de randen van de gebieden ervaren mensen hoge parkeerdruk. Door het invoeren van betaald parkeren verlagen ze de parkeerdruk. Hierdoor kunnen ze de ruimte beter en duurzamer inrichten. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld meer groen toevoegen en meer woningen bouwen.’

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel van de gemeente Leiden
> Gemeente Leiden

Tags

betaald parkeren parkeervisie leefbaarheid woningbouw

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief