Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

Gepubliceerd op: 11 oktober 2023

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. ‘Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken. Zo zorgen we ervoor dat meer bewoners in de wijk niet leidt tot meer geparkeerde auto’s: dat draagt bij aan de leefbaarheid in de wijk.’

 

Op bepaalde dagen en tijden moet de autoparkeerder dan betalen voor het parkeren. Dat kan via een parkeervergunning, bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren. De uitbreiding van betaald parkeren is gestart in 2023 en gebeurt in fasen.
Voor bewoners en ondernemers zijn diverse soort parkeervergunningen beschikbaar.

 

Dit is een voorbeeld van anticiperen op verstedelijkingsopgaven en zorgen voor grip op openbare ruimten, reageert iemand op het bericht. Dennis Bruin van gemeente Leiden (en voorzitter Vexpan Commissie Gemeenten): ‘Weer een belangrijke stap om onze doelen uit de Parkeervisie te realiseren.’

 

Waarom uitbreiden betaald parkeren gebied?
‘Om onze stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we het parkeren anders organiseren. We hebben de ruimte op straat nodig voor fijn wonen, gezond ondernemen, vergroenen en buiten ontspannen. Dit heeft de gemeenteraad in juli 2020 vastgelegd in de Parkeervisie. Concreet betekent dit dat we betaald parkeren uitbreiden naar een aantal wijken in Leiden.’

 

Met name aan de randen van de gebieden ervaren mensen hoge parkeerdruk. Door het invoeren van betaald parkeren verlagen ze de parkeerdruk. Hierdoor kunnen ze de ruimte beter en duurzamer inrichten. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld meer groen toevoegen en meer woningen bouwen.’

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel van de gemeente Leiden
> Gemeente Leiden

Tags

betaald parkeren parkeervisie leefbaarheid woningbouw

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief