Tweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'

Gepubliceerd op: 06 augustus 2024

Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum. De gemeente heeft ambitieuze plannen met woningbouw in het stadshart, het parkeerbeleid moet daarop worden afgestemd. Een extra parkeergarage behoort tot de mogelijkheden.

 

Hoogeveen liet adviesbureau Roelofs een aantal scenario’s schetsen voor toekomstig parkeerbeleid. De adviseurs zelf zien vanuit verkeerskundig oogpunt het meest in een variant waarin alleen nog geparkeerd kan worden op vijf hoofdlocaties die van slagbomen worden voorzien. De politiek kan andere belangen meewegen.

 

Bij het voorkeurscenario ontstaat dan wel ruimtegebrek, met name op zaterdag. De bestaande parkeerpleinen uitbreiden is vanwege de beschikbare ruimte bijna niet mogelijk. “Vanwege alle ontwikkelingen ziet de gemeente Hoogeveen mogelijkheden om een nieuwe parkeergarage te realiseren op de locatie van het Nicolaas Beetsplein”, schrijft het adviesbureau.

 

Bij navraag over de mogelijke komst van een parkeergarage, trapt wethouder Roelof Bisschop (VVD) vol op de rem. “In de beschikbare ruimte van het Nicolaas Beetsplein moeten verschillende functies een plek krijgen”, doelt hij op nieuwe woningen, groen en parkeerplekken. “Een ingewikkelde puzzel”, stelt hij. “Op dit moment in het proces liggen nog alle opties open voor een parkeeroplossing.” Later dit jaar wordt duidelijk hoe het Nicolaas Beetsplein eruit moet komen te zien.

 

Woningen
Het huidige parkeerbeleid stamt uit 2011 en is volgens de gemeente sowieso toe aan een nieuwe versie vanwege veranderingen in de stad. Hoogeveen is van plan om 1.200 extra woningen in het centrum- en stationsgebied te realiseren. Het aantal winkels in het centrum is de laatste jaren afgenomen.

 

De veranderingen zorgen voor andere behoeften: iemand die in het centrum woont wil een parkeerplek dicht bij de voordeur, terwijl een bezoeker die komt shoppen het liefst goedkoop dicht bij de Hoofdstraat parkeert.

 

De Kaap biedt goede hoop
Het adviesbureau bracht de knelpunten in kaart. De zaterdagmiddag is het het drukst op de parkeerplaatsen: het Stoekeplein en de Markt Zuid zijn vaak vol. Ook is het goed zoeken geblazen als je op het Bilderdijkplein of het Nicolaas Beetsplein wilt parkeren. Met de komst van nieuwe woningen neemt de vraag naar parkeerplekken verder toe.

 

Idealiter zorgen projectontwikkelaars ervoor dat de nieuwe woningen eigen parkeerplaatsen hebben, maar in de praktijk lukt dit vaak niet. De druk op de al drukke openbare parkeerplekken zal daardoor verder toenemen en sommige parkeerplaatsen zullen overvol raken. Deels komt dat door de ligging van die pleinen, maar ook omdat andere opties niet goed vindbaar zijn, stelt het adviesbureau.

 

Wat Hoogeveen ook van plan is, een betere spreiding over de verschillende parkeerlocaties is in ieder scenario wenselijk. Daarin kan de in 2017 geopende parkeergarage De Kaap een belangrijke rol gaan spelen. De Kaap is vaak voor nog niet de helft gevuld. Ook op het goed verstopte Herman Bavinckplein passen vooral op de piekmomenten nog meer auto’s.

 

“Door deze parkeerterreinen aantrekkelijker (goedkoper, red.) en beter vindbaar te maken kan de parkeerdruk gespreid worden”, stelt Roelofs.

 

Meer informatie:
> Bron: RTV Drenthe

Tags

parkeerbeleid Hoogeveen parkeren

Meer nieuws

Oproep NEN: Geef commentaar op normontwerp brandveiligheid parkeergarages

NEN heeft het ontwerp van de nieuwe norm NEN 6067 ‘Brandveiligheid van parkeergarages – Risicobeheersing’ gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen tot 15 september 2023 online commentaar op dit ontwerp indienen.

Lees meer

Eerste Q-Park in Haagse Binckhorst

Aan het Maanplein in Den Haag heeft Q-Park zijn eerste parkeergarage in de vernieuwende stadswijk Binckhorst geopend. De 121 parkeerplaatsen tellende ondergrondse parkeergarage wordt geëxploiteerd in opdracht van Dekfordt.

Lees meer

Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een

Lees meer

Proef Stedin naar effect van flexibel laden op netcapaciteit

Equans, netbeheerder Stedin en de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland (SGZH) zijn gestart met een proef ‘flexibel laden’.

Lees meer

2.100 nieuwe openbare laadpalen in Drenthe en Groningen

Equans heeft de aanbesteding voor de realisatie van 2.100 openbare laadpalen voor de komende 3 jaar voor elektrische auto’s in de provincies Groningen en Drenthe gewonnen.

Lees meer

EasyPark sluit overeenkomst met Schiphol

Schiphol sluit voor P1 Kort Parkeren een deal met EasyPark. Het openen van de slagboom bij binnenkomst en vertrek en betalen gebeurt hier geheel automatisch via de app.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief