Tussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven. Deze waarschuwing is gericht aan de betrokken partijen, zo staat te lezen op de site van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Tijdens het onderzoek is geconstateerd dat er vermoedelijk geen detailberekeningen zijn gemaakt en gecontroleerd van de stalen hellingbaanconstructie en van andere staalconstructies in de parkeergarage. Met deze waarschuwing zegt de Onderzoeksraad niet dat er aanwijzingen zijn dat de constructies in de parkeergarage in Nieuwegein onveilig zijn, wel dat de veiligheid vermoedelijk niet is onderbouwd; de veiligheid is dus onbekend.
Waarom een tussentijdse waarschuwing?
De Onderzoeksraad vindt het belangrijk dat de bij de parkeergarage in Nieuwegein betrokken partijen geïnformeerd worden over mogelijke risico’s omdat zij verantwoordelijkheden dragen voor het gebouw. In de parkeergarage zullen activiteiten gaan plaatsvinden.
Deze waarschuwing geldt alleen voor de situatie in de parkeergarage in Nieuwegein. De Onderzoeksraad heeft op dit moment geen concrete aanwijzingen dat hetzelfde aan de orde is in andere parkeergarages of gebouwen. Het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein loopt nog. Door deze tussentijdse waarschuwing openbaar te maken, wil de Onderzoeksraad andere gebouweigenaren de mogelijkheid geven hier alvast van te leren.
Over het onderzoek
De Onderzoeksraad is meteen gestart met een onderzoek toen de 6 hellingbanen van de parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein op zondagavond 26 mei 2024 instortten. De Onderzoeksraad streeft ernaar het onderzoeksrapport binnen een jaar na voorval te publiceren.
Doel van het onderzoek van de Onderzoeksraad is om te leren, we willen lessen trekken en op die manier bijdragen aan het vergroten van de veiligheid in Nederland. Nadrukkelijk draait het in het onderzoek niet om het aanwijzen van schuldigen of het zoeken naar wie aansprakelijk is. In gerechtelijke procedures mogen de onderzoeksresultaten ook niet gebruikt worden door derden.
Meer informatie
> Q-Park
> Lees de brief op de site van de Onderzoeksraad
Meer nieuws
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.