Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024
Schoon rijden, en dan met name elektrisch, brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee voor de hulpdiensten. Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven voertuigen (AAV’s), zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De ‘Jaarrapportage 2024 Incidenten met alternatief aangedreven voertuigen’ geeft inzicht in het aantal en de aard van incidenten. De rapportage laat een toename van 10 procent zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.
De cijfers op een rij
In totaal waren er in 2024 356 incidenten met AAV’s waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden.
Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46 procent van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51 procent had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij 7 ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in 2 gevallen de accu zelf de boosdoener was.
De brandweer trad hierbij op met speciale bescherming, zoals 1000V-handschoenen en warmtebeeldcamera’s. Soms werd een voertuig in een dompelcontainer gezet om te voorkomen dat het opnieuw in brand vloog.
Branden: wat valt op?
Er waren in totaal 221 voertuigbranden, waarbij in totaal 241 voertuigen betrokken waren.
- Van de 241 voertuigen die betrokken waren bij brand, had bijna de helft een volledig elektrische aandrijving. In 23 procent van de gevallen waarbij voertuigen met accu’s betrokken waren, heeft de accu ook daadwerkelijk gebrand.
- 46 voertuigen stonden aan een laadpaal tijdens de brand, in 17 van deze gevallen was bij deze branden de accu betrokken. In totaal zijn 29 voertuigen volledig ondergedompeld in een dompelcontainer.
Lees jaarrapportage 2024 en factsheet
Meer informatie:
> Bron: NPIV
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP
Meer nieuws
Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag
Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.
Lees meerGemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren
Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.
Lees meerDe puzzel van efficiënt ondergronds parkeren
In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.
Lees meerVexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid
Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.
Lees meerGemeente medeverantwoordelijk bij fouten parkeerapps
De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat gemeenten mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten of onduidelijkheden in parkeerapps.
Lees meerIneens stutten stalen buizen Almelose parkeergarage: wat is er aan de hand?
Parkeerplaatsen zijn afgezet met pionnen, stalen buizen ondersteunen de zware betonnen constructie. Parkeergarage Stadsbaken in het centrum van Almelo wordt ineens onderhanden genomen. Tubantia wil weten: Is er iets met de veiligheid? Nee.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.