Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024
Schoon rijden, en dan met name elektrisch, brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee voor de hulpdiensten. Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven voertuigen (AAV’s), zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De ‘Jaarrapportage 2024 Incidenten met alternatief aangedreven voertuigen’ geeft inzicht in het aantal en de aard van incidenten. De rapportage laat een toename van 10 procent zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.
De cijfers op een rij
In totaal waren er in 2024 356 incidenten met AAV’s waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden.
Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46 procent van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51 procent had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij 7 ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in 2 gevallen de accu zelf de boosdoener was.
De brandweer trad hierbij op met speciale bescherming, zoals 1000V-handschoenen en warmtebeeldcamera’s. Soms werd een voertuig in een dompelcontainer gezet om te voorkomen dat het opnieuw in brand vloog.
Branden: wat valt op?
Er waren in totaal 221 voertuigbranden, waarbij in totaal 241 voertuigen betrokken waren.
- Van de 241 voertuigen die betrokken waren bij brand, had bijna de helft een volledig elektrische aandrijving. In 23 procent van de gevallen waarbij voertuigen met accu’s betrokken waren, heeft de accu ook daadwerkelijk gebrand.
- 46 voertuigen stonden aan een laadpaal tijdens de brand, in 17 van deze gevallen was bij deze branden de accu betrokken. In totaal zijn 29 voertuigen volledig ondergedompeld in een dompelcontainer.
Lees jaarrapportage 2024 en factsheet
Meer informatie:
> Bron: NPIV
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP
Meer nieuws
Parkeergarage Haarlemmerstraat blijft voorlopig gesloten
Het schadeonderzoek in Parkeergarage Haarlemmerstraat in Leiden is afgerond, maar het herstelplan is nog niet definitief. De parkeergarage kan pas weer open na de herstelwerkzaamheden, zomer 2026.
Lees meerGebiedsontwikkeling Haarlem: 'The Park meer dan een parkeergarage'
De komende jaren verandert Schalkwijk Midden in Haarlem van een kantorengebied in een ‘stad tussen de bomen’. Voor bouwproject ROOTZ ontwerpt Architectenbureau wUrck een parkeerhub (The Park).
Lees meerHerstel parkeergarage Nieuwegein start met innovatieve aanpak
De parkeergarage Nieuwegein bij het St. Antonius Ziekenhuis herrijst uit zijn as na een dramatische instorting vorig jaar. Nu, met de start van herstelwerkzaamheden in de week van 20 oktober, zet aannemer MVB Bouw een frisse, robuuste constructie neer die toekomstbestendiger moet worden.
Lees meerParkeren is de oplossing (en niet het probleem)!
Op 17 en 18 september nam Eefke Verheij namens de redactie Vexpansie deel aan de 21e editie van de European Parking Conference & Exhibition in Brussel. Het thema was ‘Reshaping Urban Space’. Een persoonlijk verslag.
Lees meerP+R Parkeergarage Station Ede-Wageningen
Bij het Polarbearsplein in Ede vordert de bouw van de nieuwe vijflaags P+R parkeergarage volgens planning. De moderne P+R Station Ede-Wageningen biedt straks meer dan 500 parkeerplaatsen.
Lees meerRapport OVV instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein een wake-upcall
Het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de instorting van de hellingbanen van de parkeergarage in Nieuwegein is een wake-upcall: tijd om structurele verbeteringen door te voeren in ontwerp, bouw én onderhoud van parkeergarages in Nederland.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.