Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Te brede auto’s en te smalle parkeervakken
[Bron: nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF]
Om die reden beveelt SINTEF aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2.50 m naar 2.60 m. De aanbeveling betreft zowel parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.
Het gaat er niet alleen om dat men een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar als je de auto hebt geparkeerd moet je ook ruimte hebben om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.
Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd, en dat dit ook bijdraagt aan het reduceren van ernstige ongelukken in parkeergarages.
Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter, zegt Kirkhus. Veel conflicten in verband met parkeren in een gebouwde parkeervoorziening betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.
De herziene richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en voor plaatsen direct na de inrit, licht Kirkhus toe.
Meer nieuws
Amsterdamse Parkeergarage Marnix ontvangt ESPA Gold Award
Onlangs ontving de Amsterdamse parkeergarage Marnix onder de Singelgracht de ESPA Gold Award. De prijs werd toegekend vanwege de uitstekende naleving van moderne eisen voor een parkeergarage.
Lees meerInstorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's
Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt ze. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD.
Lees meerBewoners Delft vinden parkeerplaatsen te smal
Bewoners van een straat in Delft zijn niet blij met extra parkeervak. Volgens hen zijn die namelijk veel te smal: ‘Ik moet via de passagiersstoel naar binnen klimmen’. Zo is te lezen op AD Delft.
Lees meerPolitie waarschuwt voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten
Criminelen hebben een nieuwe manier bedacht om geld af te troggelen bij nietsvermoedende parkeerders. Politie en gemeenten waarschuwen voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten. RTL Nieuws besteedt er uitgebreid aandacht aan.
Lees meerTussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven.
Lees meerSpraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012
Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.