Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Gepubliceerd op: 28 juni 2022

Na 36 jaar afwezigheid werd er afgelopen jaar weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. En in het eerste weekend van september gaat de Dutch Grand Prix op herhaling. Wederom worden er zo’n 195.000 bezoekers verwacht. Hoe komen die zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-2. | Tekst: Tjeerd Velders, redactielid Vexpansie] 

 

Een verkeersinfarct bij dit grote evenement was één van de grootste zorgpunten van alle betrokken partijen. Door de inzet van een uitgekiend mobiliteitsplan bleven problemen vorig jaar uit. In dit artikel een overzicht van de succesfactoren.

 

De organisatie achter de Dutch Grand Prix is wat betreft de bereikbaarheid al in een heel vroeg stadium begonnen met bedenken, bespreken, organiseren en informeren. En het ging daarbij niet alleen over de bereikbaarheid van het circuit maar ook van Zandvoort en de omliggende plaatsen. Op basis van ervaringen met grote evenementen op het circuit en de drukte op een mooie stranddag, was iedereen zich er op voorhand van bewust dat niks doen geen optie zou zijn. De organisatie heeft zich van meet af aan tot doel gesteld om een duurzaam mobiliteitsplan te ontwikkelen. Leidend daarin is het STOMP principe: eerst stappen, dan trappen om vervolgens via openbaar vervoer, mobiliteit als een service op de laatste plaats uit te komen bij de eigen auto. Ook heeft de organisatie als doelstelling om in drie jaar een autoloos evenement te zijn. Een van de speerpunten in het mobiliteitsplan is de afsluiting voor inkomend (auto)verkeer tijdens de racedagen. Daarbij krijgen nood- en hulpdiensten altijd toegang tot Zandvoort. Dat bleek één van de belangrijkste aandachtspunten van bewoners van Zandvoort.

 

Aan bezoekers van het circuit wordt vooraf via verschillende communicatiekanalen gevraagd om via één van de duurzame reisopties naar Zandvoort te reizen. De organisatie communiceert dit op haar website en in de Dutch Grand Prix app. Zowel in het Nederlands als in het Engels. Bij de organisatie bekende tickethouders ontvangen per mail of via de app actief informatie over de reisopties. Men wordt gevraagd om vooraf en tijdig de reis te plannen. Via een speciale routeplanner krijgen bezoekers, door het invullen van hun vertrekpostcode, een overzicht van de beste reisopties. De meest duurzame eerst. Zo worden bezoekers uitgedaagd om een duurzame optie te kiezen.

 

In januari 2021 hebben inwoners van Zandvoort tijdens een informatieavond tekst en uitleg gekregen over het mobiliteitsplan. Op dat moment werd bijvoorbeeld duidelijk dat de uitbaters van strandtenten zich zorgen maakten dat strandbezoekers tijdens het raceweekend niet naar het strand zouden kunnen komen voor een bezoek. Uiteindelijk bleek dit mogelijk, maar tijdens het raceweekend alleen via de reisopties uit het mobiliteitsplan.

 

De reisopties op basis van het STOMP principe maken dat het parkeren als onderdeel van een reis met de eigen auto alleen op ruime afstand mogelijk is. Binnen de (combinatie van) reisopties zijn de meest duurzame reisopties ook de snelste en meest comfortabele.

 

Lopend
Een uitzondering geldt voor de optie lopen. Hoewel het makkelijkst en meest duurzaam duurt deze optie ook het langst. Voor de laatste kilometer en rondom het circuit voldoet dit prima. De organisatie raadt lopen alleen aan voor bewoners van Zandvoort of de omliggende plaatsen die op acceptabele loopafstand liggen, zoals Bloemendaal.

 

Fiets
In de regio zijn diverse Park+Bike locaties gesitueerd. Vanaf daar kan men met een eigen of gehuurde fiets in ongeveer een half uur naar Zandvoort fietsen. Op een Park+Bike locatie is het ook mogelijk om je te laten afzetten.

 

Bus
Naast pendelbussen kunnen bezoekers vanuit de grotere plaatsen in Nederland ook met een touringcar naar het circuit reizen. Daarnaast is er de speciale buslijn “33” geïntroduceerd voor de inwoners uit de regio Amsterdam-Amstelland.

 

Trein
Niet alleen de kombochten op het circuit zijn onderhanden genomen. Ook het spoor tussen Haarlem en Zandvoort is verdubbeld en station Zandvoort is aangepast. Hierdoor kunnen er vanaf station Haarlem maar liefst 12 treinen per uur van/naar Zandvoort rijden. Met deze optie is een aanzienlijk deel van de bezoekers naar het circuit gereisd.

 

Eigen auto
De organisatie heeft heel duidelijk aan bezoekers gecommuniceerd dat bij gebruik van de eigen auto men deze alleen ver buiten Zandvoort kan parkeren. En dat men in dat geval rekening moet houden met 45 minuten extra reistijd voor het laatste stuk van de reis.

 

In januari 2022 heeft de Breda University of Applied Sciences (BUas) een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd naar de economische, sociale en maatschappelijke impact van de terugkeer van de Formule 1 in Zandvoort. Daaruit blijkt dat de terugkeer van het evenement vooral veel positieve effecten heeft op de regio. Tijdens het raceweekend waren er een hoop extra bestedingen in (de regio) Zandvoort. Er werd maar liefst voor ruim 22 miljoen euro aan additionele bestedingen in Zandvoort gedaan en meer dan 44 miljoen euro in de Metropool Regio Amsterdam (inclusief Zandvoort). Dit is nog exclusief de extra werkgelegenheid vooraf, tijdens en na afloop van het raceweekend. De Formule 1 heeft ook geleid tot zeer positieve beleving van bezoekers, bewoners en ondernemers. Uit een enquête blijken zij dik tevreden te zijn. Bewoners waren onder de indruk van het evenement en hebben enorm genoten. De ondernemers in Zandvoort waren vooral te spreken over de goede sfeer in het dorp en in hun bedrijf.

 

Het doel van de organisatie om de bereikbaarheid te kunnen garanderen en ook een duurzaam evenement te zijn, is vorig jaar aardig gerealiseerd. Het mobiliteitsplan was met recht succesvol. Verkeersinfarcten zijn uitgebleven en nog geen 5 procent van de bezoekers is met de auto gekomen. Dit zijn nog steeds 4.000 auto’s (bij gemiddeld 2,5 bezoekers per auto). De doelstelling om in drie jaar een autoloos evenement te zijn, is nu al bijna gehaald. Zandvoort en de omliggende plaatsen bleven door de inzet van het mobiliteitsplan goed bereikbaar. Dit biedt alle vertrouwen voor de komende editie van de Dutch Grand Prix!

 

 

Meer informatie

> Tekst: Tjeerd Velders, parkeermanager Nieuwegein
> Beeld: Dutch Grand Prix
> Onderzoek: Onderzoek BUaS impact Formule 1  Zandvoort 

Tags

mobiliteitsplan bereikbaarheid bij evenementen routeplanner

Meer nieuws

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer

EenVandaag over minder parkeerplaatsen nieuwbouw

Je auto makkelijk voor de deur parkeren: in steeds meer steden wordt dat de uitzondering. Gemeenten willen minder 'blik' langs de weg en voeren een strenger parkeerbeleid door. EenVandaag besteedt er aandacht aan.

Lees meer

Vexpan in RTL Nieuws

RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.

Lees meer

Aantal parkeerplaatsen voor bezoekers bij woningen overgedimensioneerd

Is het gebruikelijke kengetal voor bezoekersparkeren van 0,3 parkeerplaatsen per woning nog wel actueel?

Lees meer

'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'

Het aantal auto's in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Walther Ploos van Amstel reageert in Binnenlands Bestuur.

Lees meer

Parkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters

Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem een parkeerreferendum. In Amersfoort vond dit al plaats. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters. 

Lees meer
1 2 3 4 5 34

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief