Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper

Gepubliceerd op: 26 augustus 2025

Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen gemiddeld 7,5 procent korting en het stroomnet wordt tijdens piekuren 70 procent minder belast. De initiatiefnemers Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.

 

7,14 euro
De Actief Slim Laden proef beantwoordt de vraag hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden hun elektrische auto slim op te laden aan een openbare laadpaal. Bij ongeveer 3.600 publieke Equans-laadpunten in Amsterdam kunnen ANWB Laadpas-gebruikers kiezen of ze slim willen laden.

 

Het financiële voordeel blijkt een belangrijke stimulans. De gemiddelde beloning per laadbeurt komt na ruim 850 sessies uit op 0,82 euro, wat neerkomt op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadkosten. De hoogste beloning voor één laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro. De hoogte van de beloning hangt onder andere af van het starttijdstip van de laadbeurt.

 

Netwerk ontlasten
Een belangrijk verschil met andere slim laden-initiatieven is dat de elektrische rijder zelf controle houdt. Gebruikers geven aan wanneer hun accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen plaatsvindt als de rijder aangeeft dat dit mogelijk is.

 

Dit heeft niet alleen voordelen voor de gebruiker, maar ook voor het elektriciteitsnet. Op dit moment worden veel laadsessies aan openbare laadpalen rond hetzelfde moment gestart: aan het eind van de middag, als mensen terugkomen van hun werk. Dit valt samen met een algemene vraagpiek naar elektriciteit.

 

Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een aanzienlijk deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer de vraag naar stroom lager is. Lees verder over toekomstige uitbreiding >

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl

Tags

slim laden stroomnet proef

Meer nieuws

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer
1 20 21 22 23

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid