Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper

Gepubliceerd op: 26 augustus 2025

Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen gemiddeld 7,5 procent korting en het stroomnet wordt tijdens piekuren 70 procent minder belast. De initiatiefnemers Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.

 

7,14 euro
De Actief Slim Laden proef beantwoordt de vraag hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden hun elektrische auto slim op te laden aan een openbare laadpaal. Bij ongeveer 3.600 publieke Equans-laadpunten in Amsterdam kunnen ANWB Laadpas-gebruikers kiezen of ze slim willen laden.

 

Het financiële voordeel blijkt een belangrijke stimulans. De gemiddelde beloning per laadbeurt komt na ruim 850 sessies uit op 0,82 euro, wat neerkomt op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadkosten. De hoogste beloning voor één laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro. De hoogte van de beloning hangt onder andere af van het starttijdstip van de laadbeurt.

 

Netwerk ontlasten
Een belangrijk verschil met andere slim laden-initiatieven is dat de elektrische rijder zelf controle houdt. Gebruikers geven aan wanneer hun accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen plaatsvindt als de rijder aangeeft dat dit mogelijk is.

 

Dit heeft niet alleen voordelen voor de gebruiker, maar ook voor het elektriciteitsnet. Op dit moment worden veel laadsessies aan openbare laadpalen rond hetzelfde moment gestart: aan het eind van de middag, als mensen terugkomen van hun werk. Dit valt samen met een algemene vraagpiek naar elektriciteit.

 

Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een aanzienlijk deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer de vraag naar stroom lager is. Lees verder over toekomstige uitbreiding >

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl

Tags

slim laden stroomnet proef

Meer nieuws

Elektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom

Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid

Lees meer

Verantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages

Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages

Lees meer

VvE's bang voor elektrische auto in garage

Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand

Lees meer

Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022

Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.

Lees meer

'Opladen elektrische voertuigen steeds meer op werk'

E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken.

Lees meer

Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht

Lees meer
1 17 18 19 20 21 23

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid