Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Gepubliceerd op: 19 september 2023

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging, Platform Parkeren Nederland, staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

 

De eerste samenwerking is eind augustus gestart in opdracht van Vexpan Commissie Gemeenten, contactpersoon Dennis Bruin. Vierdejaars studenten doen onderzoek naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving.

 

Casus indienen en publicaties
Voor de zomer kreeg het bestuur al een presentatie van over de opleiding en het Lectoraat HAN Automotive Research van Koen Lau en Pieter Dekker, de grondlegger van het LEV Kenniscentrum van de HAN. Er is afgesproken dat Vexpan leden of commissies een casus kunnen indienen voor een onderzoek door de studenten van HAN Automotive, onder begeleiding van Koen Lau en Pieter Dekker. Maar de HAN kan ook publicaties plaatsen via de redactie van Vexpansie.

 

HAN Automotive Research
HAN Automotive gaat natuurlijk over auto’s en techniek, maar het gaat daarnaast steeds meer over de intelligente mobiliteit, verduurzaming, gedrag en meer. In lijn met de vaste thema’s van de HAN: slim, schoon en sociaal. Onderzoek, bij voorkeur samen met studenten, is een kerntaak van HAN Automotive Research. Hierbij speelt het gedrag van de mens een grote rol, in combinatie met de verbeterde technologie.

 

Een mooi voorbeeld zijn de microcars, die je met een bromfiets rijbewijs mag rijden. De microcar is nu al een opkomende trend rond het schoolplein in het voortgezet onderwijs. Zet deze trend zich voort en moeten wij over 10 jaar de parkeergarages en de buitenruimte aanpassen aan deze nieuwe trend? Of zal het zo’n vaart niet lopen. Deze kleine voertuigen nemen minder plaats in, maar zijn mensen over te halen om zich anders te gaan vervoeren? Dit soort onderzoeken kan belangrijk zijn voor investeringen van parkeergarages en parkeerplaatsen die voor minimaal 30 jaar gedaan worden.

 

Meer informatie
Wil je meer weten of een casus indienen? Neem dan contact op met
> bestuurslid Erik Bosschaart via info@vexpan.nl of
> verenigingsmanager Jolanda Mazirel via verenigingsmanager@vexpan.nl
> HAN Automotive Research

Tags

onderzoek HAN Automotive casus

Meer nieuws

Linksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in

Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.

Lees meer

90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek

90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.

Lees meer

Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad

In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.

Lees meer

Parking Trend magazine 2/2025

In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Deelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing

Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.

Lees meer
1 3 4 5 6 7 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief