Revisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres

Gepubliceerd op: 13 september 2022

Vandaag is tijdens het EPA Congres 2022 in Brussel de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Keuringscriteria met betrekking tot mobiliteitshubs en EV-laadvoorzieningen worden uitgebreid aan de hand van recente ontwikkelingen op die gebieden. Ook het calculatieschema wordt hierop aangepast.

 

De ESPA is in het leven geroepen door de Europese parkeerbranche, omdat zij de kwaliteit en het imago van parkeervoorzieningen wil verhogen. Met de revisie wil de branche de erkenning en kwaliteit naar een nieuw niveau brengen. De nieuwe schildborden van de Award krijgen de groene kleur.

Een kort overzicht van de toevoegingen en uitbreidingen:
• toegang en digitale betalingen (dynamische ruimtebeschikbaarheid, ANPR-toegang, bijbetalingen)
• mobiliteitsknooppunten & logistiek (auto-/fietsdeelfaciliteiten, ophaalpunten)
• e-laadfaciliteiten (beloning aantal laadpunten, reserveringsmogelijkheden)
• comfort & veiligheid (dekking mobiel netwerk, aparte fietsroutes)
• overige duurzaamheidsaspecten (richtlijnen duurzaamheid & recycling, life-car & onderhoudsplan ter ondersteuning van de CX)

 

Nieuwe ESPA Award aanvragen
De ESPA wordt in Nederland toegekend en uitgereikt door Vexpan. De keurmeesters van de branchevereniging doen de toetsing. Wie de eigen parkeergarage getoetst wil hebben naar de nieuwe criteria, kan hiervoor het aanmeldformulier gebruiken. Om zelf vast te stellen of je garage in aanmerking kan komen voor de award kun je bij het secretariaat van Vexpan de checklist aanvragen via info@vexpan.nl.

 

> Aanmeldformulier
> Aanvraag checklist

 

Achtergrond revisie
Eind 2020 is er door Peter Dingemans, bestuurslid European Parking Association (EPA) en bestuurslid Vexpan, een voorstel voor revisie van de ESPA Award op de EPA board agenda gezet. Achtergrond hiervoor is de ook in de EPA Position Paper omschreven rol van parkeren in de context van duurzame stedelijke ontwikkeling en mobiliteit die van invloed zijn op het ontwerp en het gebruik van parkeerfaciliteiten.

 

Samen met technologische en parkeerbeleidsontwikkelingen vraagt dit om aanpassing van de ESPA Award criteria. Onderwerpen als digitaal parkeren en betalen, elektrificatie van voertuigen, de transitie van straat- naar garageparkeren en de introductie van mobiliteitshubs en bijbehorende diensten gaan een rol spelen in het evaluatieproces.

 

Peter Dingemans presenteert de nieuwe criteria tijdens EPA Congres 2022

 

Gevolgen voor huidige Award parkeergarages?
Vanuit EPA is een internationale werkgroep aan de slag gegaan met de revisie, onder voorzitterschap van Peter Dingemans. Peter Martens (erelid Vexpan en keurmeester) nam namens Nederland deel.
De werkgroep: ‘Het was onze bedoeling om het algemene kwaliteitsniveau te handhaven om de ESPA of ESPA Gold Award te behalen. Parkeergarages die in het verleden het ESPA of ESPA Gold hebben gekregen, moeten dus doorgaans ook aan de nieuwe criteria voldoen, rekening houdend met de nieuwe ontwikkelingen. Daarom is de minimaal vereiste score voor ESPA en ESPA Gold voor de meeste criteria op hetzelfde niveau gehouden.’

 

Meer informatie

> Aanmeldformulier
> Aanvraag checklist
> ESPA Award

Tags

ESPA Award EPA Parkeergarages

Meer nieuws

Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst

De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.

Lees meer

Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes

“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.

Lees meer

Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

Lees meer

In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties

Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.

Lees meer

Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?

Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.

Lees meer

Deelmobiliteit: leren van parkeren

Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 24

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief