Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Gepubliceerd op: 17 januari 2025

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Van ‘laden of lossen’ is sprake bij het afleveren of ophalen van goederen die vanwege hun omvang of gewicht moeilijk op een andere wijze dan per auto kunnen worden gebracht of gehaald. Voor elke keer dat de auto wordt stilgezet, moet afzonderlijk worden beoordeeld of de aldaar op te halen of af te leveren goederen van een dergelijke omvang of gewicht zijn. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in een zaak van een pakketbezorger.

 

De zaak
De belanghebbende is een ondernemer die pakketten met groente en fruit levert. Hiervoor rijden busjes rond om bij klanten de pakketten af te leveren en de lege verpakkingen van eerder afgeleverde pakketten op te halen.

De heffingsambtenaar van de gemeente heeft aan belanghebbende twee naheffingsaanslagen parkeerbelasting opgelegd omdat het busje van belanghebbende op twee data stilstond op een plek voor betaald parkeren terwijl door belanghebbende niet betaald was. Bij rechtbank en gerechtshof was in geschil of op deze twee data, toen het busje was stilgezet, sprake was van parkeren of van onmiddellijk laden en lossen. In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

Gevolgen voor pakketbezorgers
Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat pakketbezorgers op dezelfde manier worden behandeld als ieder ander die zijn auto of busje neerzet op een plek voor betaald parkeren om goederen te brengen of te halen. Voor iedereen geldt dat in die situatie alleen dan geen parkeerbelasting hoeft te worden betaald als de goederen op die plek moeilijk anders dan per auto konden worden gebracht of gehaald.

 

Meer informatie
> In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

 

Tags

betaald parkeren parkeerbelasting laden en lossen rechtspraak

Meer nieuws

Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!

Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.

Lees meer

Iets in geuren en kleuren vertellen

Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden

Lees meer

Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

Juridisch loket voor gemeenten

Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.

Lees meer

Minder parkeerplaatsen

Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.

Lees meer
1 46 47 48 49 50 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief