Reactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk
De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Volgens berichtgeving afgelopen maand zou een dergelijke brand nauwelijks te blussen zijn. Brandbestrijding in ondergrondse parkeervoorzieningen is in het algemeen complex; dat geldt voor alle voertuigen, elektrisch of niet. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan – Platform Parkeren Nederland.
“Onderzoek en testen hebben uitgewezen dat een brand in een elektrische auto – niet met water, maar wél met biologisch afbreekbaar schuim – adequaat geblust kan worden, mits blussing razend snel na ontstaan van de brand wordt opgestart.” FIFI4Parking heeft een geavanceerd vol automatisch detectie- en blussingssysteem ontwikkeld en getest. Hiermee kunnen zij elke parkeerplaats monitoren wanneer en waar een brand ontstaat en daardoor ook gericht op die plek kunnen blussen.
Bij een demonstratie op de gerenommeerde testfaciliteit MPA in Dresden, gecertificeerd door KIWA, is aangetoond dat de brand effectief binnen enkele minuten onder controle kan worden gebracht. “Diegenen die deze blustest hebben bijgewoond staan sprakeloos bij het bereikte resultaat. Ze hadden nog niet eerder meegemaakt dat zo’n brand inderdaad geblust wordt in minuten na de ontsteking.”
Het systeem combineert automatische detectie met gerichte blussing op de exacte locatie van de brand. Daarnaast wordt het gekoppeld aan een ventilatiesysteem, ontwikkeld door HC PS, dat zorgt voor een snelle afvoer van (chemische) brandgassen. Dit moet bijdragen aan het beperken of zelfs voorkomen van schade aan personen, gebouw en omgeving.
FIFI4Parking: “Op dit moment zijn wij betrokken bij enkele in ontwikkeling zijnde parkeergarages waarbij ons systeem geïnstalleerd zal worden.”
Meer informatie:
> Voor verdere informatie verwijzen wij naar de websites: www.fifi4parking.com en www.hcps.eu
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP
Meer nieuws
Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerParkeergarage in Dokkum uit voorzorg dicht om slechte staat
De gemeente heeft Parkeergarage ’t Panwurk Dokkum uit voorzorg per direct gesloten. Uit een inspectieronde zijn er onder andere aan de betonnen bovendekken gebreken geconstateerd.
Lees meerOnderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages
Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.
Lees meerPrecies 1 jaar later: opruimen puin parkeergarage Nieuwegein mag beginnen
Precies een jaar na het instorten van de hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, is er een goedgekeurd sloopplan. Dit meldt RTV Utrecht.
Lees meerApparatuur in parkeergarages Breda vernieuwd
In opdracht van Gemeente Breda moderniseerde Scheidt & Bachmann Benelux 5 parkeergarages in de stad met focus op innovatie en gebruiksgemak.
Lees meerOnderzoek naar rol batterijmanagementsysteem ter preventie thermal runaway
Het NIPV heeft onderzoek gedaan naar de rol die een batterijmanagementsysteem (BMS) kan spelen bij het voorkomen van een thermal runaway.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.