Reactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk
De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Volgens berichtgeving afgelopen maand zou een dergelijke brand nauwelijks te blussen zijn. Brandbestrijding in ondergrondse parkeervoorzieningen is in het algemeen complex; dat geldt voor alle voertuigen, elektrisch of niet. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan – Platform Parkeren Nederland.
“Onderzoek en testen hebben uitgewezen dat een brand in een elektrische auto – niet met water, maar wél met biologisch afbreekbaar schuim – adequaat geblust kan worden, mits blussing razend snel na ontstaan van de brand wordt opgestart.” FIFI4Parking heeft een geavanceerd vol automatisch detectie- en blussingssysteem ontwikkeld en getest. Hiermee kunnen zij elke parkeerplaats monitoren wanneer en waar een brand ontstaat en daardoor ook gericht op die plek kunnen blussen.
Bij een demonstratie op de gerenommeerde testfaciliteit MPA in Dresden, gecertificeerd door KIWA, is aangetoond dat de brand effectief binnen enkele minuten onder controle kan worden gebracht. “Diegenen die deze blustest hebben bijgewoond staan sprakeloos bij het bereikte resultaat. Ze hadden nog niet eerder meegemaakt dat zo’n brand inderdaad geblust wordt in minuten na de ontsteking.”
Het systeem combineert automatische detectie met gerichte blussing op de exacte locatie van de brand. Daarnaast wordt het gekoppeld aan een ventilatiesysteem, ontwikkeld door HC PS, dat zorgt voor een snelle afvoer van (chemische) brandgassen. Dit moet bijdragen aan het beperken of zelfs voorkomen van schade aan personen, gebouw en omgeving.
FIFI4Parking: “Op dit moment zijn wij betrokken bij enkele in ontwikkeling zijnde parkeergarages waarbij ons systeem geïnstalleerd zal worden.”
Meer informatie:
> Voor verdere informatie verwijzen wij naar de websites: www.fifi4parking.com en www.hcps.eu
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP
Meer nieuws
Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag
Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.
Lees meerGemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren
Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.
Lees meerDe puzzel van efficiënt ondergronds parkeren
In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.
Lees meerVexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid
Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.
Lees meerGemeente medeverantwoordelijk bij fouten parkeerapps
De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat gemeenten mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten of onduidelijkheden in parkeerapps.
Lees meerIneens stutten stalen buizen Almelose parkeergarage: wat is er aan de hand?
Parkeerplaatsen zijn afgezet met pionnen, stalen buizen ondersteunen de zware betonnen constructie. Parkeergarage Stadsbaken in het centrum van Almelo wordt ineens onderhanden genomen. Tubantia wil weten: Is er iets met de veiligheid? Nee.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.