Reactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk
De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Volgens berichtgeving afgelopen maand zou een dergelijke brand nauwelijks te blussen zijn. Brandbestrijding in ondergrondse parkeervoorzieningen is in het algemeen complex; dat geldt voor alle voertuigen, elektrisch of niet. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan – Platform Parkeren Nederland.
“Onderzoek en testen hebben uitgewezen dat een brand in een elektrische auto – niet met water, maar wél met biologisch afbreekbaar schuim – adequaat geblust kan worden, mits blussing razend snel na ontstaan van de brand wordt opgestart.” FIFI4Parking heeft een geavanceerd vol automatisch detectie- en blussingssysteem ontwikkeld en getest. Hiermee kunnen zij elke parkeerplaats monitoren wanneer en waar een brand ontstaat en daardoor ook gericht op die plek kunnen blussen.
Bij een demonstratie op de gerenommeerde testfaciliteit MPA in Dresden, gecertificeerd door KIWA, is aangetoond dat de brand effectief binnen enkele minuten onder controle kan worden gebracht. “Diegenen die deze blustest hebben bijgewoond staan sprakeloos bij het bereikte resultaat. Ze hadden nog niet eerder meegemaakt dat zo’n brand inderdaad geblust wordt in minuten na de ontsteking.”
Het systeem combineert automatische detectie met gerichte blussing op de exacte locatie van de brand. Daarnaast wordt het gekoppeld aan een ventilatiesysteem, ontwikkeld door HC PS, dat zorgt voor een snelle afvoer van (chemische) brandgassen. Dit moet bijdragen aan het beperken of zelfs voorkomen van schade aan personen, gebouw en omgeving.
FIFI4Parking: “Op dit moment zijn wij betrokken bij enkele in ontwikkeling zijnde parkeergarages waarbij ons systeem geïnstalleerd zal worden.”
Meer informatie:
> Voor verdere informatie verwijzen wij naar de websites: www.fifi4parking.com en www.hcps.eu
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP
Meer nieuws
Parkeergarage Haarlemmerstraat blijft voorlopig gesloten
Het schadeonderzoek in Parkeergarage Haarlemmerstraat in Leiden is afgerond, maar het herstelplan is nog niet definitief. De parkeergarage kan pas weer open na de herstelwerkzaamheden, zomer 2026.
Lees meerGebiedsontwikkeling Haarlem: 'The Park meer dan een parkeergarage'
De komende jaren verandert Schalkwijk Midden in Haarlem van een kantorengebied in een ‘stad tussen de bomen’. Voor bouwproject ROOTZ ontwerpt Architectenbureau wUrck een parkeerhub (The Park).
Lees meerHerstel parkeergarage Nieuwegein start met innovatieve aanpak
De parkeergarage Nieuwegein bij het St. Antonius Ziekenhuis herrijst uit zijn as na een dramatische instorting vorig jaar. Nu, met de start van herstelwerkzaamheden in de week van 20 oktober, zet aannemer MVB Bouw een frisse, robuuste constructie neer die toekomstbestendiger moet worden.
Lees meerParkeren is de oplossing (en niet het probleem)!
Op 17 en 18 september nam Eefke Verheij namens de redactie Vexpansie deel aan de 21e editie van de European Parking Conference & Exhibition in Brussel. Het thema was ‘Reshaping Urban Space’. Een persoonlijk verslag.
Lees meerP+R Parkeergarage Station Ede-Wageningen
Bij het Polarbearsplein in Ede vordert de bouw van de nieuwe vijflaags P+R parkeergarage volgens planning. De moderne P+R Station Ede-Wageningen biedt straks meer dan 500 parkeerplaatsen.
Lees meerRapport OVV instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein een wake-upcall
Het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de instorting van de hellingbanen van de parkeergarage in Nieuwegein is een wake-upcall: tijd om structurele verbeteringen door te voeren in ontwerp, bouw én onderhoud van parkeergarages in Nederland.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.