Proef met Park + Switch-hub in Amsterdam
Ondernemers die in de zero-emissie binnenstad van Amsterdam moeten zijn, maar nog geen elektrisch vervoer hebben, kunnen een elektrisch voertuig huren in een hub. De ‘Park + Switch’ bevat onder andere elektrische scooters, bakfietsen en brommobieltjes. Het doel van de proef, die een jaar gaat duren, is de overstap naar uitstootvrij vervoer te stimuleren.
Park + Switch
Veel binnensteden zijn, net zoals de Amsterdamse binnenstad autoluw geworden om die binnenstad aantrekkelijk te maken om er te werken, te wonen, te ontspannen en te ondernemen. Het stadslogistieke verkeer blijft echter groeien. Gemeenten denken daarom samen met ondernemers na over het verminderen van de druk op de openbare ruimte. De inzet van kleinere, elektrische voertuigen is een van de oplossingen. Ondernemers die geen (klein) elektrisch voertuig hebben, kunnen er een huren op het overstappunt ‘Park + Switch’. Amsterdam is met deze proef gestart.
In de Piet Heingarage kunnen ondernemers hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. Via een app is zowel de parkeerplek als het vervolgvoertuig te regelen. Het is niet voor iedereenhandig: als je veel spullen nodig hebt voor een klus in de binnenstad, ga je niet via een hub. Maar voor zo’n 10% van de stadslogistieke voertuigen is het zeker mogelijk.
Leren van de proef
De EU ondersteunt de Amsterdamse proef die onderdeel is van het MoLo Hubs-project in vijf Europese steden. Het is een van de Europese projecten om te kijken hoe gemeenten en bedrijven succesvol hubs kunnen inzetten. In de proef kijkt de gemeente Amsterdam naar een app om gebruik te maken van de Park + Switch, wat de kosten en tarieven zijn, hoe gebruikers de hub ervaren en wat het hun oplevert, wat we er in de binnenstad van merken en welke segmenten zich lenen voor de hub. Ook moet de proef een antwoord geven op de vraag of dit wel een publieke taak is. Of dat het een verdienmodel is voor private partijen als Q-park of de RAI.
Meer informatie
> P+S
Meer nieuws
EPA Awards 'Oscars van de parkeerindustrie' terug
De meest prestigieuze parkeerprijzen – de European Parking Awards (EPA Awards) – ook wel de “Oscars van de parkeerindustrie” genoemd, zijn terug. De prijzen worden uitgereikt tijdens de 21e European Parking Conference & Exhibition.
Lees meerVerplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.
Lees meerCollege Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.
Lees meerRegels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.
Lees meerOnverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin
Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.
Lees meerKabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.