Prijstransparantie laadpalen blijft onder de maat

Gepubliceerd op: 24 juni 2025

De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Er zijn wel positieve uitzonderingen, die laten zien dat verbetering mogelijk is.

 

Grote verschillen
De benchmark toont aan dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen verschillende typen laadpunten. Laadpalen die via een aanbesteding met duidelijke contractafspraken zijn geplaatst, zogeheten concessiepalen, scoren met een 6,8 beduidend beter dan het landelijk gemiddelde. ‘Open markt’-laadpunten scoren gemiddeld een 6,1, terwijl semipublieke laadpunten achterblijven met een 5,5.

 

Ook tussen aanbieders van laadpassen, in de sector bekend als Mobility Service Providers (MSP’s), zijn de verschillen groot. Hun scores variëren van 4,2 tot 7,4, wat aangeeft dat sommige aanbieders al veel beter presteren dan anderen.

 

Verontrustende cijfers
De benchmark brengt verschillende zorgwekkende cijfers aan het licht. Slechts 50 procent van de prijzen op facturen komt overeen met de vooraf vindbare prijs. Bij 20 procent van de onderzochte gevallen was vooraf überhaupt geen tarief beschikbaar.

 

Het inzicht in de prijs tijdens het laden blijft met een score van 0,1 op 1 ver onder de norm. Daarnaast blijkt ad-hoc laden, wat volgens Europese regelgeving verplicht is, bij slechts 53 procent van de laadpunten mogelijk. Dit percentage is sinds 2023 niet verbeterd.

 

Kansen aanwezig
Roland Ferwerda, directeur van NKL Nederland, benadrukt het belang van de resultaten: ‘Prijstransparantie is geen bijzaak, maar een randvoorwaarde voor vertrouwen in elektrisch laden. Onze benchmark laat zien waar we staan als sector. En vooral waar de kansen liggen om het beter te doen.’

 

De grote steden, ook wel G4-regio’s genoemd, scoren gemiddeld beter dan het landelijk gemiddelde. Dit is mogelijk te verklaren door een hoger aandeel concessiepalen in deze gebieden.

 

> Lees verder over concrete acties en toekomstplannen

 

Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl 

Tags

e-laden laadtarieven prijstransparantie

Meer nieuws

Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen

Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.

Lees meer

Dronten haalt energie uit parkeren: groen licht!

Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen

Lees meer

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt

Lees meer

Convenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages

Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.

Lees meer

Groot onderzoek naar transparante laadtarieven

Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).

Lees meer

Bijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019

Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit

Lees meer
1 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief