Pilot Deelauto's - Hoe werkt dat eigenlijk?

Gepubliceerd op: 25 januari 2023

Deelauto-aanbieders regelen straks via SHPV eenvoudig een parkeerrecht voor de eigen deelauto’s in álle aangesloten gemeenten! Daardoor neemt de flexibiliteit bij de aanbieders enorm toe zodat aanbieders een betere dienst kunnen bieden aan klanten. De administratie bij aanbieder en gemeente neemt af, en de kosten voor parkeren zijn dan afhankelijk van het daadwerkelijk gebruik op basis van (vaak) een speciaal tarief voor deelauto’s.

 

[Bron: SHPV, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven]

 

Nu kopen aanbieders van deelauto’s een vergunning in iedere gemeente. Die vergunning staat op kenteken. Een gemeente stuurt op het aantal vergunningen, maar heeft weinig zicht op daadwerkelijk gebruik en weet maar beperkt waar en hoe die worden gebruikt. Ook kan de vergunde plek niet aan een andere aanbieder worden geven of voor een ander doel gebruikt. Omdat de vergunning op kenteken staat, kan de aanbieder minder flexibel met de vloot omgaan, en is interstedelijk verkeer met de deelauto onhandig: een kentekenwissel is namelijk een gedoe.
Deelauto-aanbieders ervaren daardoor niet de flexibiliteit die ze aan de klant willen bieden en lopen tegen het probleem aan dat een gemeente een maximum aantal vergunningen aanbiedt. Bovendien moet elke aanbieder dit in iedere gemeente opnieuw doen. Al met al bepaald niet bevorderlijk voor een beter gebruik van de deelauto.

 

In de nieuwe aanpak geeft de deelauto-aanbieder, als de deelauto geparkeerd wordt, dat digitaal door aan het NPR, het digitale register via SHPV. De deelauto wordt geregistreerd als geparkeerde deelauto’s, mits deze voldoet aan de eisen die de gemeente heeft gesteld. De aanbieder kan elke auto uit zijn vloot aanmelden, en niet alleen de vooraf gekende kentekens.
In de nieuwe aanpak sturen gemeenten primair op het maximum aantal daadwerkelijk geparkeerde deelauto’s in zones. Het aantal auto’s per aanbieder is secundair. Gemeenten kunnen eisen stellen aan de toegelaten aanbieders en ook aan de voertuigen, zoals type brandstof en lengte. Ook bepalen de gemeenten de maximale parkeerduur en de parkeerkosten, waar nodig per type deelauto. Per zone kan een speciaal parkeertarief voor deelauto’s worden berekend.

 

Handhavers controleren de deelauto’s precies zoals dat bij alle andere geparkeerde auto’s nu ook gebeurt: op kenteken. De controle bewijst dat het juiste type voertuig geregistreerd staat en dat het gemeentelijk beleid in die zone gerespecteerd wordt. Periodiek ontvangt de gemeente een overzicht van de parkeeraantallen en eventueel de parkeerkosten per aanbieder. Dit inzicht kan worden gebruikt om beter beleid te ontwikkelen.

 

Meer informatie
> SHPV, pilot deelauto’s

Tags

deelauto pilot NPR

Meer nieuws

'Impact invoering parkeerapp onderschat'

In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken. De invoering van een parkeer-webapp werd 'een geweldige misser', zo erkende de wethouder.

Lees meer

Betalen met vernieuwde betaalpassen bij parkeerautomaat

Heeft u een parkeerautomaat die alleen pinpassen accepteert? Laat de betaalautomaat dan zo snel mogelijk bijwerken! Steeds meer Nederlanders en buitenlanders gebruiken nieuwe betaalpassen.

Lees meer

Onderzoek in De Telegraaf: daling drukte koopavond

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag en op vrijdag. De daling wordt ook betrokken bij het opstellen van de nieuwe kencijfers door het CROW. 

Lees meer

Wereldhave nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Wereldhave welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Wereldhave is een beursgenoteerd bedrijf met een sterke focus op winkelcentra.

Lees meer

Evolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit

Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real-Time Traffic Information) in.

Lees meer

Geen toekomst meer voor personenauto's op waterstof

Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur Toyota verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto's en bussen. Zo is te lezen in het AD.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 18

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief