Pilot Deelauto's - Hoe werkt dat eigenlijk?

Gepubliceerd op: 25 januari 2023

Deelauto-aanbieders regelen straks via SHPV eenvoudig een parkeerrecht voor de eigen deelauto’s in álle aangesloten gemeenten! Daardoor neemt de flexibiliteit bij de aanbieders enorm toe zodat aanbieders een betere dienst kunnen bieden aan klanten. De administratie bij aanbieder en gemeente neemt af, en de kosten voor parkeren zijn dan afhankelijk van het daadwerkelijk gebruik op basis van (vaak) een speciaal tarief voor deelauto’s.

 

[Bron: SHPV, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven]

 

Nu kopen aanbieders van deelauto’s een vergunning in iedere gemeente. Die vergunning staat op kenteken. Een gemeente stuurt op het aantal vergunningen, maar heeft weinig zicht op daadwerkelijk gebruik en weet maar beperkt waar en hoe die worden gebruikt. Ook kan de vergunde plek niet aan een andere aanbieder worden geven of voor een ander doel gebruikt. Omdat de vergunning op kenteken staat, kan de aanbieder minder flexibel met de vloot omgaan, en is interstedelijk verkeer met de deelauto onhandig: een kentekenwissel is namelijk een gedoe.
Deelauto-aanbieders ervaren daardoor niet de flexibiliteit die ze aan de klant willen bieden en lopen tegen het probleem aan dat een gemeente een maximum aantal vergunningen aanbiedt. Bovendien moet elke aanbieder dit in iedere gemeente opnieuw doen. Al met al bepaald niet bevorderlijk voor een beter gebruik van de deelauto.

 

In de nieuwe aanpak geeft de deelauto-aanbieder, als de deelauto geparkeerd wordt, dat digitaal door aan het NPR, het digitale register via SHPV. De deelauto wordt geregistreerd als geparkeerde deelauto’s, mits deze voldoet aan de eisen die de gemeente heeft gesteld. De aanbieder kan elke auto uit zijn vloot aanmelden, en niet alleen de vooraf gekende kentekens.
In de nieuwe aanpak sturen gemeenten primair op het maximum aantal daadwerkelijk geparkeerde deelauto’s in zones. Het aantal auto’s per aanbieder is secundair. Gemeenten kunnen eisen stellen aan de toegelaten aanbieders en ook aan de voertuigen, zoals type brandstof en lengte. Ook bepalen de gemeenten de maximale parkeerduur en de parkeerkosten, waar nodig per type deelauto. Per zone kan een speciaal parkeertarief voor deelauto’s worden berekend.

 

Handhavers controleren de deelauto’s precies zoals dat bij alle andere geparkeerde auto’s nu ook gebeurt: op kenteken. De controle bewijst dat het juiste type voertuig geregistreerd staat en dat het gemeentelijk beleid in die zone gerespecteerd wordt. Periodiek ontvangt de gemeente een overzicht van de parkeeraantallen en eventueel de parkeerkosten per aanbieder. Dit inzicht kan worden gebruikt om beter beleid te ontwikkelen.

 

Meer informatie
> SHPV, pilot deelauto’s

Tags

deelauto pilot NPR

Meer nieuws

P+R Parkeergarage Station Ede-Wageningen

Bij het Polarbearsplein in Ede vordert de bouw van de nieuwe vijflaags P+R parkeergarage volgens planning. De moderne P+R Station Ede-Wageningen biedt straks meer dan 500 parkeerplaatsen.

Lees meer

Rapport OVV instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein een wake-upcall

Het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de instorting van de hellingbanen van de parkeergarage in Nieuwegein is een wake-upcall: tijd om structurele verbeteringen door te voeren in ontwerp, bouw én onderhoud van parkeergarages in Nederland.

Lees meer

Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag

Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.

Lees meer

Gemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren

Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.

Lees meer

De puzzel van efficiënt ondergronds parkeren

In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.

Lees meer

Vexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid

Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.

Lees meer
1 2 3 4 5 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief