Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Gepubliceerd op: 23 juni 2023

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt, vertelt Peter Vissers van de gemeente. Daarmee is een brede afweging mogelijk. Niet alleen is gekeken naar de (gewenste) mobiliteitsmix, maar ook naar de effecten van keuzes op onder meer leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

 

[Interview met Peter Vissers, bron: samenwerkingspartner CROW] 

 

“In het mobiliteitsbeleid werkt Dordrecht volgens STOMP: prioriteit heeft achtereenvolgens stappen, trappen, openbaar vervoer, MaaS en tot slot de privéauto”, zegt Peter Vissers, strategisch beleidsadviseur parkeren bij de gemeente Dordrecht. “Dat ‘strategisch’ maakt duidelijk dat de gemeente parkeren niet ziet als iets dat op zichzelf staat, maar als een integraal onderdeel beschouwt van mobiliteit, woningbouw en verduurzaming. Bij gebiedsontwikkeling en de mobiliteitsopgaven speelt parkeren altijd een rol.”

 

Alternatieve mobiliteit
Door toepassing van het STOMP-principe kunnen de parkeernormen omlaag. Dat speelt bij de ontwikkeling van het Maasterras, een oud industriegebied langs de rivier aan de zuidkant van de stad. Een lastig gebied dicht bij de A16 met erlangs een spoorlijn naar de havens, waar de komende jaren 2.000 tot 4.000 woningen zullen verrijzen. Normaal zouden daar veel parkeergarages voor nodig zijn, maar de gemeente streeft naar lagere parkeernormen en parkeren op afstand. Dat kan alleen door het aanbieden van alternatieve duurzame vormen van mobiliteit, in de vorm van
loop- en fietsfaciliteiten, openbaar vervoer en MaaS-oplossingen alvorens de privéauto een plekje krijgt in de gebiedsontwikkeling. Overigens komt er nog een parkeervisie voor het ontwikkelgebied.

 

Maatschappelijke kosten en baten
Om duidelijk te krijgen wat de consequenties van de verschillende ideeën voor het gebied zijn, is de methodiek van Wikken en Wegen gebruikt. Dat wil zeggen: met mensen vanuit verschillende disciplines het probleem verkennen, verschillende oplossingen bedenken, zicht krijgen op de maatschappelijke kosten en baten, die berekenen en uiteindelijk prioriteren.

 

Vissers: “We hebben gekeken hoe je het best met parkeren kunt omgaan en hoe we de privéauto conform het STOMP-principe letterlijk op afstand kunnen zetten. Met behulp van Wikken en Wegen hebben we  veel verschillende aspecten onderzocht: de kosten van het benodigde ov, de reistijd naar het centrum, woningwaarde, leefbaarheid, emissies en luchtkwaliteit, veiligheid, gezondheid.”

 

Leefomgeving
Met Wikken en Wegen zijn de kosten en de baten van verschillende oplossingen goed in beeld te brengen. Zo zijn er in de Dordtse situatie twee plekken mogelijk voor de gewenste mobiliteitshub: tussen het Maasterras en de binnenstad in het talud van de spoorlijn naar Rotterdam, of verder weg van de stad ten zuiden van het Maasterras. “De zuidelijke hub is goedkoper en heeft als voordeel dat we het autoverkeer al eerder afvangen. De hub bij de spoorlijn is duurder, maar heeft als voordeel dat je naar het centrum kunt lopen waardoor er minder ov nodig is.”

 

Door het meenemen van al die verschillende aspecten draagt Wikken en Wegen bij aan het realiseren van brede welvaart. Dat wil zeggen dat er naast economische doelen ook aandacht is voor sociale en culturele aspecten en de leefomgeving. Bij mobiliteitsvraagstukken wordt niet alleen gekeken naar het ‘klassieke’ aspect bereikbaarheid. Ook veiligheid, gezondheid en leefbaarheid zijn onderdeel van de afwegingen. Het resultaat van die bredere afweging is een mooiere en leefbaardere stad.

 

Sociale aspecten
Zo’n brede afweging lukt alleen door met meer disciplines samen te werken. “Dat hebben we ook gedaan”, vertelt Vissers. “Wikken en Wegen is een multidisciplinair instrument, waarbij we ook gebruikmaken van bestaande lokale kennis, kennis bij instellingen als Decisio, de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid en CE Delft. Zo heeft Decisio veel kengetallen in huis over bijvoorbeeld het effect van groen op de woningwaarde. Doordat dit al bekend is, kunnen we met Wikken en Wegen snel meters maken.”

 

Vissers noemt een voorbeeld waar die aandacht voor meer dan alleen mobiliteit toe heeft geleid. “De aandacht voor sociale aspecten bracht ons op het idee van een kinderopvang bij de mobiliteitshub. En de parkeergarage krijgt een park op het dak waardoor het zicht op de Oude Maas intact blijft.”

 

Meer informatie
> Lees het hele interview en de publicatie op de site van CROW
> Peter Vissers is actief lid van Vexpan namens de gemeente Dordrecht. Hij zit in de commissie Gemeenten en is keurmeester voor de ESPA Award

Tags

Wikken en Wegen mobiliteitsbeleid Dordrecht

Meer nieuws

NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing

Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.

Lees meer

Langzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen

Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.

Lees meer

Programma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024

Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.

Lees meer

Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's

Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.

Lees meer

60 jaar betaald parkeren Amsterdam

Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

Lees meer

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer
1 2 3 4 5 38

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief