Parkeren met maximale tijdsduur afgeschaft

Gepubliceerd op: 20 mei 2022

Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Bijvoorbeeld op de parkeerplaatsen bij sportvelden of winkelstraten. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag. Daarom gelden vanaf 5 juni ook op deze plekken de normale parkeertijden en –tarieven. De gemeente legt uit waarom.

 

In veel delen van de stad waar betaald parkeren geldt, zijn ook gebieden waar een maximale parkeerduur geldt. Parkeerders mogen er bijvoorbeeld maximaal een uur staan, soms ook tegen een apart tarief. Als die parkeerduur verstreken is, mag men 1 of 2 uur niet meer in datzelfde gebied staan. We noemen dit parkeerduurbeperking. Daarmee zorgen we ervoor dat er voldoende plek is om te parkeren, bijvoorbeeld bij winkelstraten en sportvelden en voorkomen we parkeeroverlast.

 

Hoge Raad: geen parkeerbon na afloop maximale parkeertijd
In Amsterdam betaalt men via de parkeerautomaat of een parkeer-app voor parkeren. Parkeergeld is een vorm van belasting. Scanauto’s controleren of er voor kentekens parkeergeld is betaald. Als dat niet zo is, ontvangt de parkeerder een parkeerbon (naheffingsaanslag). Op plekken waar een maximale parkeerduur geldt kan de parkeerder niet voor een langere tijdsduur betalen dan dit maximum. Wie daarna nog staat geparkeerd, krijgt een parkeerbon. Volgens de uitspraak van de Hoge Raad mag dat niet. Het is na afloop van de maximale parkeertijd namelijk niet toegestaan parkeerbelasting te heffen. De gemeente mag dus ook geen parkeerbon uitschrijven.

 

> Lees meer (Bron: gemeente Amsterdam)

 

Tags

uitspraak Hoge Raad parkeertarief parkeertijd

Meer nieuws

Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!

Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.

Lees meer

Iets in geuren en kleuren vertellen

Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden

Lees meer

Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

Juridisch loket voor gemeenten

Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.

Lees meer

Minder parkeerplaatsen

Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.

Lees meer
1 46 47 48 49 50 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief