Parkeren met maximale tijdsduur afgeschaft
Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Bijvoorbeeld op de parkeerplaatsen bij sportvelden of winkelstraten. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag. Daarom gelden vanaf 5 juni ook op deze plekken de normale parkeertijden en –tarieven. De gemeente legt uit waarom.
In veel delen van de stad waar betaald parkeren geldt, zijn ook gebieden waar een maximale parkeerduur geldt. Parkeerders mogen er bijvoorbeeld maximaal een uur staan, soms ook tegen een apart tarief. Als die parkeerduur verstreken is, mag men 1 of 2 uur niet meer in datzelfde gebied staan. We noemen dit parkeerduurbeperking. Daarmee zorgen we ervoor dat er voldoende plek is om te parkeren, bijvoorbeeld bij winkelstraten en sportvelden en voorkomen we parkeeroverlast.
Hoge Raad: geen parkeerbon na afloop maximale parkeertijd
In Amsterdam betaalt men via de parkeerautomaat of een parkeer-app voor parkeren. Parkeergeld is een vorm van belasting. Scanauto’s controleren of er voor kentekens parkeergeld is betaald. Als dat niet zo is, ontvangt de parkeerder een parkeerbon (naheffingsaanslag). Op plekken waar een maximale parkeerduur geldt kan de parkeerder niet voor een langere tijdsduur betalen dan dit maximum. Wie daarna nog staat geparkeerd, krijgt een parkeerbon. Volgens de uitspraak van de Hoge Raad mag dat niet. Het is na afloop van de maximale parkeertijd namelijk niet toegestaan parkeerbelasting te heffen. De gemeente mag dus ook geen parkeerbon uitschrijven.
> Lees meer (Bron: gemeente Amsterdam)
Meer nieuws
Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering
CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.
Lees meerRechtvaardige straten in schoolomgevingen
Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.
Lees meerVan elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?
Lees meerParkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort
Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.
Lees meerBetaald parkeren P+R Breukelen
Provincie Utrecht heeft besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Lees meerMaastricht voert progressief parkeertarief in
Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.