Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
8 augustus 2022 – De vakanties zijn begonnen en Nederlanders trekken in grote getale met de auto Europa in. Ook huren veel vakantiegangers die met het vliegtuig reizen een auto in het land van bestemming. EasyPark ziet in juli 2022 ruim tweeëneenhalf keer zoveel parkeertransacties het buitenland, in vergelijking met juli 2021. Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van EasyPark, onder 1038 respondenten. De kennis over verkeersborden, benodigde milieustickers en vignetten laat ook te wensen over.
61 procent vindt het zoeken naar een parkeerplaats in een onbekende stad lastig. Ook vindt zestig procent het lastig om te zien of het betaald of onbetaald parkeren is. Toch heeft 82 procent nog nooit een boete voor fout parkeren in het buitenland gekregen. Slechts een kleine meerderheid (56 procent) parkeert nooit zonder te weten of het mag. De rest riskeert een boete, die uiteen loopt van vijftien euro in Frankrijk tot tweehonderd in Spanje.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark Benelux: “Zoeken naar een vrije parkeerplaats in een onbekende stad wordt als lastig ervaren. Toch vindt zeventig procent dat parkeerplekken in het buitenland – eenmaal gevonden – wel goed zijn aangegeven. 34 procent zoekt van te voren uit waar je kan parkeren, en dat vind ik allemaal heel positief. We introduceren de FIND-functie in steeds meer landen. Hiermee tonen wij je waar je de grootste kans hebt op het vinden van een vrije parkeerplaats en welke route je het beste daarheen kan volgen. Dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger. Gevolg: minder stress en minder rondrijden en files, waarmee we bijdragen aan de leefbaarheid van steden.”
Lesje theorie
47 procent begrijpt heel vaak tot soms de verkeersborden in het buitenland niet. Ook is 28 procent niet bekend met de milieuzones. Dat kan tot problemen leiden als je naar steden als Berlijn, Lille (Rijsel), Parijs, Lyon wilt, want deze steden hebben milieuzones ingesteld. Je mag deze alleen betreden met een milieusticker, waarvoor je auto aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (Euro-4-emissienorm of hoger; in het algemeen voertuigen gebouwd na januari 2005). Ook de noodzaak van een vignet (voor bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland) is voor 66 procent niet duidelijk. Ze weten wel dat er landen zijn waar dat nodig is, maar welke precies, dat weten ze niet.
Parkeren van de rijdende slaapplaatsen / met een camper ben je vrij maar je moet wel ergens parkeren
De camper is een populair vervoermiddel. Deze reizigers gaan goed voorbereid op vakantie. Slechts 37 procent weet niet waar men in het buitenland kan parkeren. Het zoeken naar een garage zoekt een kleine meerderheid van 51 procent van te voren uit.
Meer nieuws
Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerAutoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.