Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren € 578. Dat is net iets meer dan in Amsterdam (€ 574), dat in voorgaande jaren koploper was. Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
[Bron: onderzoek van Vereniging Eigen Huis]
De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors, en dit jaar komt daar nog eens bijna € 70 (14%) bovenop. De vergunningstarieven worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld en de prijsverschillen zijn groot: een bewoner in het centrum van Amsterdam of Utrecht betaalt bijna 6 keer zoveel als iemand in het centrum van Den Haag of Rotterdam. In Hellendoorn kost een parkeervergunning met € 18,90 nog het minst.
Gemiddelde verhoging parkeervergunning valt mee
De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning stijgen dit jaar beperkt met gemiddeld 3,7%. In grote gemeenten was dat iets meer. In een tiental gemeenten stijgen de kosten zelfs met meer dan 10%. Opvallend genoeg werden de vergunningen in Rotterdam en Schiedam juist goedkoper. Bekijk de veranderingen per gemeente in onderstaande lijst.
Autoluw, leefbaarheid en inkomsten
Met het vergunningsbeleid willen veel grote steden de binnenstad autoluw of autovrij maken. Middelgrote gemeenten gebruiken een parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station. De gemeente Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren en daarmee de leefbaarheid vergroten, investeringen kunnen doen en financiële tegenvallers opvangen. Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen.
Over het onderzoek
Vereniging Eigen Huis onderzocht in 122 gemeenten de kosten van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de gemeenten zelf. Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Marlyse Research.
Meer informatie
> Kosten parkeervergunning per gemeente (2023) (pdf) via artikel Vereniging Eigen Huis
Meer nieuws
De toekomst? Daar moet je mee oefenen
Column van Danielle Snellen van het Planbureau voor de Leefomgeving - plaatsvervangend sectorhoofd Verstedelijking & Mobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens
Markante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens. In haar visie is visie parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.
Lees meerGoudappel bestaat 60 jaar!
Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving.
Lees meerMaatwerk hard nodig bij logistieke centra
Bij de ontwikkeling van logistieke functies is steeds vaker sprake van een parkeereis die niet meer aansluit bij de daadwerkelijke parkeerbehoefte
Lees meerTijd voor een nieuwe (parkeer)balans
Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?
Lees meerWikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht
Parkeren in gebiedsontwikkeling Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. CROW-KpVV casus als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.