Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren € 578. Dat is net iets meer dan in Amsterdam (€ 574), dat in voorgaande jaren koploper was. Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
[Bron: onderzoek van Vereniging Eigen Huis]
De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors, en dit jaar komt daar nog eens bijna € 70 (14%) bovenop. De vergunningstarieven worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld en de prijsverschillen zijn groot: een bewoner in het centrum van Amsterdam of Utrecht betaalt bijna 6 keer zoveel als iemand in het centrum van Den Haag of Rotterdam. In Hellendoorn kost een parkeervergunning met € 18,90 nog het minst.
Gemiddelde verhoging parkeervergunning valt mee
De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning stijgen dit jaar beperkt met gemiddeld 3,7%. In grote gemeenten was dat iets meer. In een tiental gemeenten stijgen de kosten zelfs met meer dan 10%. Opvallend genoeg werden de vergunningen in Rotterdam en Schiedam juist goedkoper. Bekijk de veranderingen per gemeente in onderstaande lijst.
Autoluw, leefbaarheid en inkomsten
Met het vergunningsbeleid willen veel grote steden de binnenstad autoluw of autovrij maken. Middelgrote gemeenten gebruiken een parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station. De gemeente Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren en daarmee de leefbaarheid vergroten, investeringen kunnen doen en financiële tegenvallers opvangen. Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen.
Over het onderzoek
Vereniging Eigen Huis onderzocht in 122 gemeenten de kosten van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de gemeenten zelf. Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Marlyse Research.
Meer informatie
> Kosten parkeervergunning per gemeente (2023) (pdf) via artikel Vereniging Eigen Huis
Meer nieuws
Parking Trend magazine 3/2025
In het septembernummer van Parking Trend International magazine blikt Theo Thuis (Q-Park) in zijn redactioneel artikel terug op het invloedrijke voorzitterschap van Nigel Williams en de overgang naar een nieuw tijdperk voor de EPA.
Lees meerGrotere kans parkeerboetes: scanauto's signaleren ook auto's op stoep
Rotterdam start direct na de zomer een proef waarbij scanauto's ook controleren of iemand op de stoep geparkeerd staat. Het betekent minder werk voor de boa's, terwijl het aantal parkeerboetes vermoedelijk flink zal stijgen.
Lees meerRechtbank vernietigt parkeerbon: incident of aanleiding tot bezinning?
Een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam heeft geleid tot het vernietigen van een parkeerbon die was opgelegd aan een automobiliste in het stadsdeel Buitenveldert. Maar is deze uitspraak een teken aan de wand of een losstaand incident?
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Ties de Groot
Ties de Groot is een bekend gezicht in de parkeerwereld en staat bekend om zijn data-gerelateerde expertise. Zijn oproep: zorg dat je betrokken bent en blijft bij en doe mee met wat er in Europa wordt ontwikkeld.
Lees meerMaximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting voor 2026
Het maximumbedrag dat gemeenten in rekening mogen brengen voor de kosten van het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2026 vastgesteld op € 82,00 (was € 78,80).
Lees meerParking Trend magazine | European Parking Awards edition 2025
Er is een speciale editie van Parking Trend International (PTI) verschenen. Hierin staan artikelen van de European Parking Awards 2025 inzendingen. Met 6 inzendingen van Vexpan leden uit Nederland, waarvan er 2 op de shortlist staan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.