Met ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd. Hier kunnen 2000 fietsen worden gestald, waardoor het plein weer goed is om op te flaneren.
Begin 2018 startte de gemeente de herinrichting van het Kleine-Gartmanplantsoen, dat grenst aan het Leidseplein. Vijf jaar later is dus het af. Het plantsoen loopt nu mooi over in het al eerder vernieuwde Leidseplein, waardoor Amsterdam een autoluw plein met allure rijker is.
Architectenbureau ZJA en Ballast Nedam verwierven de opdracht tot het ontwerpen en bouwen van de fietsenstalling. Nu alle fietsen onder de grond staan, ziet het plein er overzichtelijker uit. Er is meer groen en er zijn zitbanken van totaal zo’n 250 meter. “Onder parkeren, boven flaneren”, zo zegt de gemeente Amsterdam over het nieuwe jasje van het plein.
Meer informatie
> Bron: Mobiliteitsplatform, lees hier verder
> Foto: gemeente Amsterdam, fotograaf Richard Mouw
Meer nieuws
Dronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerG40 doen aanbod aan nieuw kabinet: meer samenwerking steden en Rijk voor slimme duurzame verstedelijking
Nederland kent een aantal grote opgaven op het gebied van wonen, klimaat, digitalisering, mobiliteit, energietransitie en informatiesamenleving, die snel en concreet moeten worden opgepakt.
Lees meerDatagedreven parkeren voor een gezondere stad
De vraag naar meer datagestuurd en flexibel beheer van de openbare ruimte is tijdens de coronacrisis flink gestegen.
Lees meerZonnepanelen parkeergarage Berlijnplein
In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Zon & Zo Parkeergarage Berlijnplein in Utrecht voorzien van zonnepanelen. Het Berlijnplein maakt deel uit van Leidsche Rijn Centrum
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe levensduur van ledverlichting
Rob van Heur is lichtspecialist bij ENGIE Laborelec, een Internationaal expertise- en researchcentrum op het gebied van elektrische energietechnologie. Zijn onderzoek omvat het brede werkdomein van led-gedrag en -toepassingen.
Lees meer