Opening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen
TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio. Deze laadpalen zijn onderdeel van de samenwerking met MRA-Elektrisch (MRA-E), initiatiefnemer van de zonneweide. De realisatie van het zonnepark komt voort uit een publiek-private samenwerking tussen TotalEnergies, gemeente Almere en MRA-Elektrisch.
De partijen delen dezelfde ambities, namelijk meer groene stroom in het lokale netwerk. Het is de eerste keer dat op deze manier samengewerkt wordt. En daar profiteert onder meer de elektrische rijder van. Er kunnen 17,5 miljoen elektrische kilometers worden gereden met de verwachte zonne-energie van het zonnepark in Almere. In Almere staan al meer dan 1300 laadpunten van TotalEnergies Charging Solutions Nederland (TCSNL).
Alexander Sprong, wethouder Milieu en Klimaat bij gemeente Almere, is trots op het zonnepark waar zijn gemeente grond voor beschikbaar stelde: “Almere wil de eerste grote energieneutrale stad van Nederland worden. De stad wil evenveel energie opwekken als verbruiken, voornamelijk uit duurzame energiebronnen. Realisatie van dit zonnepark is een mooi voorbeeld, zeker omdat de laadpunten in de regio deze lokale energie verbruiken.”
Lokale energie brengt energietransitie dichterbij
Bij alle publieke laadpalen laadt de elektrische rijder al met 100% groene stroom. Op veel plekken in Nederland is de grens van de hoeveelheid elektriciteit die het net aan kan bereikt. Door het verbruik van lokale laadpalen af te stemmen op de opwek van lokale zonne-energie wordt het elektriciteitsnet minder belast, omdat de plek van opwek en verbruik dicht bij elkaar liggen. Deze vorm van slim laden draagt bij aan een groenere, stabielere energievoorziening.
Meer informatie
> Bron: lees meer op www.mra-e.nl
> Gemeente Almere, lid van Vexpan
Meer nieuws
Differentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerVehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet
Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.
Lees meerElektrische voertuigen
De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.