Onderzoek Omroep Brabant: kwijtgescholden parkeerboetes per gemeente
In Breda zijn vorig jaar de meeste parkeerboetes uitgedeeld en terugbetaald. Van de meer dan 100.000 boetes zijn in totaal 23.000 bezwaarschriften toegekend, iets meer dan driekwart (76,8 procent) van de ingediende bezwaren. Ook in Eindhoven en Tilburg werd meer dan de helft van de parkeerboetes teruggetrokken nadat er bezwaar werd gemaakt. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Omroep Brabant onder gemeenten.
De meeste ‘foute’ boetes worden veroorzaakt door fouten van de parkeerder. De gemeente Breda geeft aan dat een groot gedeelte (84 procent) van de toegekende bezwaarschriften te wijten is aan onzorgvuldigheid tijdens het parkeren.
Denk aan het invoeren van een verkeerd kenteken of zone in de parkeerapp, maar ook het niet op tijd verlengen van een parkeervergunning. Dit is in iedere ondervraagde gemeente het geval: alle gemeenten geven aan dat het grootste deel van de terugbetaalde boetes door foutieve ingevoerde informatie komt.
Over het algemeen zijn gemeenten coulant als er door de parkeerder een fout is gemaakt. Wie een rekeningafschrift kan laten zien, hoeft dus in veel gevallen geen boete te betalen.
Meer informatie
> Lees verder, en bekijk per gemeente | Bron: Omroep Brabant
Meer nieuws
Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages
Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?
Lees meerKingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.
Lees meerGeef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage
De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: website, app en toolbox
Het digitaliseren van het GPK-parkeerrecht is een omvangrijk project van SHPV. Inmiddels heeft zij voor gemeenten en houders van een GPK een informatieve website, app en een toolbox ontwikkeld. Ook helpen zij mensen die minder digitaal vaardig zijn.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meerDen Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s
De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Zij breidt het netwerk met 1.600 laadpalen uit in de komende 4 jaar.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.