Nieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024

Gepubliceerd op: 07 februari 2024

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages. Ook kunnen VvE’s vanaf nu via de SVVE-regeling subsidie krijgen voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur.

 

Om te zorgen dat het laden van elektrische auto’s in een parkeergarage veilig is gelden bij het plaatsen van nieuwe oplaadpunten vanaf dit jaar nieuwe regels. Zo mag er alleen worden geladen met mode 3 of mode 4 oplaadpunten en is de installatie van een centrale afschakelmogelijkheid verplicht. Dat laatste zorgt ervoor dat de brandweer veilig zijn werk kan doen bij incidenten. De regelgeving in het nieuwe Bbl staat uitgelegd op het informatiepunt leefomgeving.

 

VvE’s kunnen vanaf dit jaar gebruik maken van een nieuwe subsidieregeling voor het installeren van basislaadinfrastructuur. Voor het aanleggen van de bekabeling, verdeelkasten en voorzieningen om slim te kunnen laden krijgt een VvE een bedrag van honderd euro per parkeerplaats. Een VvE dient voor de installatie een offerte en een positief besluit van de ledenvergadering in om in aanmerking te komen.

 

De subsidie voor de basislaadinfrastructuur komt bovenop de subsidie voor een oplaadpuntenadvies die vanaf 2022 al beschikbaar is. Alle informatie over beide subsidies is de vinden op de website van RVO. Vanaf januari heeft ook de VER de informatie voor VvE’s op haar website uitgebreid. Hier wordt uitgebreid ingegaan op de vele vragen over laadinfrastructuur die er leven bij de VvE’s.

 

> Alles over Oplaadpunten voor elektrische voertuigen: regels bij verbouw

 

Tags

elektrisch laden laden omgevingswet laadpunten

Meer nieuws

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer

Fifi4Marine nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.

Lees meer

Helft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen

Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.

Lees meer

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief