Nieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren. De standaard is gemaakt voor de Nederlandse markt door aanbieders van parkeertechnologie en parkeerbeheerbedrijven (publiek en privaat), om zo door alle betrokken partijen te kunnen worden gebruikt binnen de publiek-private waardeketen van parkeerdata. Dezelfde data door de gehele keten dus.
De landelijke publiek-private standaard is zoveel als mogelijk gebaseerd op internationale standaarden en geldt voor zowel overheden als bedrijven als niet-vrijblijvend. De Standaard voor Publicatie van Dynamische Parkeerdata (SPDP) wordt sinds december 2021 gepubliceerd en beheerd door het CROW. De standaard zelf is beschikbaar via kennisbank.crow.nl. Hiervoor heb je wel een gratis account nodig.
Ties de Groot, projectmanager Open Parkeerdata bij het ministerie van IenW, is blij met deze stap. “Het gebruik van de standaard maakt het mogelijk om door de hele keten, van leverancier tot en met navigatie aanbieders, gebruik te maken van dezelfde data”, zo stelt hij. “Hierdoor wordt het voor iedereen gemakkelijker om naar je bestemming te reizen en sneller een parkeerplaats te vinden.”
Governance
Ook is een nieuwe landelijke werkwijze ingericht voor het borgen en beheren van de Standaard Publicatie Dynamische Parkeerdata (SPDP), aangezien de parkeerdata gebruikt wordt in een keten van nationale en internationale organisaties. De standaard is tot stand gekomen via een publiek-private Strategic Committee die door de minister van Infrastructuur en Waterstaat daartoe is benoemd. Elke Strategic Committee wordt geadviseerd door een publiek-private Change Advisory Board, die openstaat voor deelname voor alle belanghebbenden. Doorontwikkeling en beheer van de landelijke standaarden vindt plaats door de betreffende Change Advisory Board onder coördinatie van de Strategic Committee. Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en Werkgroepen zijn beschikbaar op www.crow.nl.
Meer informatie
> Bron: DMI Nieuws
> Meer info op www.crow.nl
Meer nieuws
MaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?
Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico.
Lees meerFastned verhoogt laadtarieven snelladen om stijgende energieprijzen
Fastned, de uitbater van laadstations voor elektrische auto's, verhoogt met ingang van maandag zijn tarieven. Dat komt door de stijgende energieprijzen in Europa. Vanwege de onzekerheid, gaat het bedrijf de tarieven maandelijks herzien en zo nodig aanpassen.
Lees meerBolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot
Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.
Lees meerHet ongemak van de Shared Space
Amsterdam heeft een tweede shared space aangelegd bij het Centraal Station. Een opvallend bericht na het nieuws in 2020 dat gemeente Den Haag juist stopt met shared space.
Lees meerPostNL pakketautomaten in Q-Park parkeergarages
Parkeergarages worden steeds meer tot mobiliteitshubs ontwikkeld. PostNL en Q-Park plaatsen pakketautomaten in parkeergarages om extra gemak te bieden.
Lees meerHellingspercentages en overgangsbogen bij (stallings) garages
Hellingbanen zijn vaak van grote invloed op het ontwerp van een parkeergarage. Omdat het wagenpark zich verder ontwikkelt, is het belangrijk om na te gaan of de geldende richtlijnen nog adequaat zijn.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.