Into the Great Wide Open maakt gebruik van deelauto’s voor emissieloos festival
Uit recente onderzoekscijfers blijkt dat dankzij het gebruik van elektrische deelauto’s ruim 60.000 fossielvrije kilometers zijn gemaakt en 6.030 kilogram CO2-uitstoot bespaard is tijdens het festival Into The Great Wide Open. Alle bezoekers, crewleden, artiesten, op- en afbouwers van het festival op het Waddeneiland Vlieland werden afgelopen zomer met elektrische deelauto’s van MyWheels vervoerd. Deze duurzame pilot is een samenwerking tussen de deelauto aanbieder en de festivalorganisatie om het festival zo efficiënt en emissieloos mogelijk te maken.
De elektrische deelauto’s zijn onder andere een groen alternatief voor de bezoekers die normaal gesproken vaak met privé-auto’s op fossiele brandstof naar het festival komen. Bezoekers kregen een eerder betaalde reistoeslag bij hun ticket terug, wanneer ze op een duurzame manier naar het eiland reisde. Voor de crewleden in de culturele sector worden doorgaans taxi’s of busjes gehuurd, zij stapten nu ook over op de elektrische deelauto’s.
“Voor en na het festival reed een vrijwilligerspool onze crew heen en weer in auto’s van MyWheels. Die vonden dat echt fantastisch, vooral op de terugweg. Na twee, soms wel drie weken op het eiland ben je gesloopt. Als er dan direct een auto voor je klaar staat en je nog geen anderhalf uur later thuis bent, is dat natuurlijk heel fijn. Ook artiesten werden opgehaald van Schiphol en naar Vlieland gereden in luxe, comfortabele auto’s. Dat resulteerde in niets dan lof,” aldus Daan Stigter, Junior Project Manager Sustainability voor Lab Vlieland (onderdeel van Into The Great Wide Open).
Met de duurzame pilot hebben MyWheels en Into the Great Wide Open laten zien dat het mogelijk is om een groot festival emissieloos te organiseren.
“In de kunst- en cultuursector is men bovengemiddeld gericht op duurzaamheid, voornamelijk met de uitstoot die een organisatie van een festival meebrengt. Vervoer van crew en artiesten speelt hier een cruciale rol in. Door het gebruik van deelauto’s wordt de impact geminimaliseerd,” aldus Daan Ahsmann, MyWheels.
Meer nieuws
Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.
Lees meerRotterdam breidt uit naar 1650 deelfietsen
Rotterdam krijgt de grootste vloot elektrische deelfietsen van Nederland. Lime, 's werelds grootste exploitant van deelmobiliteit, krijgt een nieuwe vergunning en plaatst vanaf februari 2025 1650 elektrische deelfietsen in de stad.
Lees meerHandreiking: Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren (bij parkeergarages)?
In parkeergarages worden staalconstructies toegepast en soms damwanden. Hoe kies je voor de meest duurzame optie, die ook nog eens het beste past? Hier helpt de handreiking Duurzaamheid Staalconservering van Rijkswaterstaat (RWS) bij.
Lees meerNieuwe milieueisen voor een parkeervergunning
Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren. Personenauto’s zorgen voor de meeste vervuiling door uitstoot van CO2 en stikstof. Daarom willen ze de regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken.
Lees meerModelbepalingen voor deelvervoer
Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving.
Lees meerDuurzaam betononderhoud in parkeergarages
Nederland staat bekend om zijn innovatieve technieken op het gebied van beheer en onderhoud. Een van de minder bekende, maar uiterst belangrijke technologieën in deze sector is kathodische bescherming.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.