NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren | Reactie Vexpan Expertteam

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Toegankelijkheid voor alle gebruikers, je zou zeggen: daar kan toch niemand op tegen zijn. Toch hebben wij vanuit Vexpan commentaar geleverd op het ontwerp voor deze NEN en verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.

 

Zoals NEN het zelf omschrijft: “Met NEN 9120 leggen we de basis voor gebouwen die bruikbaar en uitnodigend zijn voor álle gebruikers, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Deze norm brengt de principes van ‘universeel ontwerp’ tot leven – oplossingen die iedereen begrijpt en graag gebruikt.”

 

Voorstel verhogen aantal gehandicaptenparkeerplaatsen
In het concept heeft de normcommissie voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten te verhogen van 2% van het aantal plaatsen naar 5% van het aantal parkeerplaatsen.

 

Onderbouwing Expertteam
De motivatie van een aantal Vexpan-leden en het Expertteam was en is dat het aantal onbezette gehandicaptenplaatsen in parkeergarages nu al fors is. Wij staan in Nederland voor een forse uitbreiding van het aantal gebouwde parkeerkeervoorzieningen. Het rijk zet alles op alles op meer woningbouw tot stand te brengen en in ons dichtbevolkte land is het nu al lastig om daarvoor voldoende ruimte te vinden.

 

Voorkom leegstand
Gebouwd parkeren is daarbij onontkoombaar, maar blijkt vaak de bottleneck voor de realisatie van nieuwbouwprojecten. Het bouwen van parkeerplaatsen is kostbaar en zelden tot nooit rendabel te maken met het heffen van parkeergelden. En dus is het onverantwoord om zonder deugdelijke onderbouwing kosten te maken voor parkeerplaatsen die vooral leeg komen te staan.

 

Reactie normcommissie
De reactie van de normcommissie is dat er inmiddels 250.000 gehandicaptenkaarten in Nederland zijn en dat daarnaast sprake van vergrijzing is. Dat bovendien het openbaar vervoer slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking, waardoor deze meer reisbewegingen maken met eigen vervoer. Deze motivatie overtuigd geenszins. Het aantal gehandicaptenkaarten ten opzichte van het aantal personenauto’s bedraagt circa 3%. Bovendien wordt juist aandacht gegeven aan het beter toegankelijk maken van parkeerplaatsen op de openbare weg met behulp van onder andere het onlangs geïntroduceerde ParkerenPlus.

 

De toevoeging in de norm dat het aantal parkeerplaatsen ook behaald mag worden in de (directe) omgeving van een gebouw op straat, is slechts een klein doekje voor het bloeden. Onduidelijk is op welke manier plantoetsers bij de beoordeling van nieuwbouwplannen dit kunnen en mogen toetsen.

 

Advies
Geadviseerd wordt daarom om de aanbevelingen in NEN 9120 voor het aantal gehandicaptenplaatsen niet te volgen en in PvE’s voor parkeergarages een aantal plaatsen vast te stellen dat overeenstemt met het verwachte gebruik. In het algemeen blijkt dan 1% tot 2% in parkeergarages te volstaan.

 

Meer informatie
> Expertteam
> Eerdere oproep
> NEN 9120

Tags

NEN 9120 expertteam gehandicaptenparkeerplaats

Meer nieuws

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer

Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief