Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Gepubliceerd op: 17 september 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector en toonden innovatie, duurzaamheid en uitmuntendheid in onze branche.

 

In zijn openingstoespraak verwelkomde EPA-vicevoorzitter Stefan Sadleder de gasten en belichtte hij hoe parkeren is getransformeerd van een statische functie naar een dynamisch, digitaal en klantgericht element van stedelijke mobiliteit. Hij merkte op dat het recordaantal van 54 inzendingen dit jaar de sterke punten van de sector op het gebied van innovatie, design, duurzaamheid, toegankelijkheid en integratie aantoonde. De Awards, benadrukte hij, zijn niet zomaar een wedstrijd, maar een weerspiegeling van de vooruitgang en toekomstvisie van de sector.

 

In categorie 1: Beste Nieuwe Parkeergarage kende de jury twee uitzonderlijke winnaars toe. De Zuiderdokken van Q-Park België in Antwerpen werd geprezen als “een uitstekend voorbeeld van een parkeergarageontwerp dat perfect voldoet aan de eisen voor duurzame mobiliteit. Samen met het stadspark erboven zal het de leefbaarheid in de buurt aanzienlijk verbeteren.”

Parceggi Italia – Best in Parking ontving de prijs voor Bergamo Città Alta, dat de jury omschreef als “een prachtig project… met een enorme verbetering van de stedelijke omgeving, en dat maakt het project zo waardevol.”

 

In categorie 2: Beste Renovatie van een Bestaande Parkeergarage ging de prijs naar Parcus (Frankrijk) voor de renovatie van parkeergarage P3 Wilson in Straatsburg. De jury prees het als “een prachtig project” en “een mooi voorbeeld van hoe een innovatieve structuur op een duurzame, eigentijdse manier kan worden herontworpen en nog verder kan worden verbeterd.”

 

In categorie 3: Beste project voor parkeren op straat won SIS Mobility Solutions (Italië) met zijn Smart Parking and Adaptive Recognition in Monopoli, een project dat laat zien hoe technologie het dagelijks parkeren in de stad kan verbeteren. De jury merkte op dat dit “onmiskenbaar het project was dat het beste aan de beoordelingscriteria voldeed.”

 

In categorie 4: Beste innovatie in parkeren ging de prijs naar SKIDATA en Dukaten (Zweden) voor LinPark 2.0 van SKIDATA. De jury prees het project als “een toekomstgerichte parkeeroplossing” die meerdere use cases integreert in één platform en parkeer- en laadinfrastructuur combineert voor alle gebruikersgroepen. De jury benadrukte de hoge acceptatiegraad als bewijs van de relevantie en impact ervan, en merkte op dat het de gebruikerservaring verbetert, de operationele efficiëntie verhoogt en duurzame mobiliteit op stadsbreed niveau ondersteunt. Het platform, dat al live is in Linköping, werd geprezen om zijn bewezen waarde en de bereidheid om ook in andere regio’s te worden ingezet.

 

In categorie 5: Beste marketing- en communicatiecampagne werd INDIGO (Frankrijk) bekroond met ‘Parkeren dat de stad beweegt’. De jury prees het project als “een geweldig voorbeeld van
het positioneren van parkeren als onderdeel van de mobiliteitsoplossing voor steden… De resultaten op het gebied van de acceptatie van Indigo’s app, imago en HR zijn indrukwekkend.”

 

In categorie 6: Beste aanpak voor slimme mobiliteit was Vexpan lid Q-Park Nederland de winnaar met hun Mobiliteitshub Den Haag Centrum. De jury benadrukte de “veelzijdigheid en de toegevoegde waarde van het project door de goed uitgevoerde presentatie.” Ze waren met name overtuigd door de aanpak om verschillende aspecten van slimme mobiliteit te combineren en tegelijkertijd zowel successen als uitdagingen openlijk te delen, wat het project onderscheidt als een voorbeeld van transparantie en innovatie.

 

In categorie 7: Beste digitalisering van een parkeerproject of -dienst ging de prijs naar EGIS Projects SAS (Nederland) voor hun EVS-vergunningensysteem. De jury prees het systeem als “een toekomstgerichte parkeeroplossing” en merkte op dat het de complexiteit van de verwerking van meer dan 370.000 vergunningen, meer dan 40 verschillende typen, en 30.000 maandelijkse aanvragen of kentekenwijzigingen aankan. Ze benadrukten dat het platform “bijdraagt ​​aan een duurzamere stad door de digitalisering van complex beleid ter bevordering van duurzaam parkeren en mobiliteit mogelijk te maken”, en tegelijkertijd de kosten aanzienlijk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert door een sterk geautomatiseerde selfservicebenadering.

 

In categorie 8: Beste ESG-initiatief ging de prijs naar het Consortium RRA LUR LUZ–IPoP (Slovenië) voor zijn richtlijnen voor parkeerbeleid in Slovenië. De jury was unaniem overeengekomen dat dit een “belangrijk initiatief” was, met name omdat het waardevolle richtlijnen biedt aan kleinere steden en de bredere toepassing van duurzame parkeer- en mobiliteitspraktijken ondersteunt.

 

Meer informatie
> EPA

Tags

EPA European Parking Awards

Meer nieuws

Linksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in

Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.

Lees meer

90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek

90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.

Lees meer

Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad

In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.

Lees meer

Parking Trend magazine 2/2025

In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Deelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing

Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.

Lees meer
1 3 4 5 6 7 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief