Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Gepubliceerd op: 17 september 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector en toonden innovatie, duurzaamheid en uitmuntendheid in onze branche.

 

In zijn openingstoespraak verwelkomde EPA-vicevoorzitter Stefan Sadleder de gasten en belichtte hij hoe parkeren is getransformeerd van een statische functie naar een dynamisch, digitaal en klantgericht element van stedelijke mobiliteit. Hij merkte op dat het recordaantal van 54 inzendingen dit jaar de sterke punten van de sector op het gebied van innovatie, design, duurzaamheid, toegankelijkheid en integratie aantoonde. De Awards, benadrukte hij, zijn niet zomaar een wedstrijd, maar een weerspiegeling van de vooruitgang en toekomstvisie van de sector.

 

In categorie 1: Beste Nieuwe Parkeergarage kende de jury twee uitzonderlijke winnaars toe. De Zuiderdokken van Q-Park België in Antwerpen werd geprezen als “een uitstekend voorbeeld van een parkeergarageontwerp dat perfect voldoet aan de eisen voor duurzame mobiliteit. Samen met het stadspark erboven zal het de leefbaarheid in de buurt aanzienlijk verbeteren.”

Parceggi Italia – Best in Parking ontving de prijs voor Bergamo Città Alta, dat de jury omschreef als “een prachtig project… met een enorme verbetering van de stedelijke omgeving, en dat maakt het project zo waardevol.”

 

In categorie 2: Beste Renovatie van een Bestaande Parkeergarage ging de prijs naar Parcus (Frankrijk) voor de renovatie van parkeergarage P3 Wilson in Straatsburg. De jury prees het als “een prachtig project” en “een mooi voorbeeld van hoe een innovatieve structuur op een duurzame, eigentijdse manier kan worden herontworpen en nog verder kan worden verbeterd.”

 

In categorie 3: Beste project voor parkeren op straat won SIS Mobility Solutions (Italië) met zijn Smart Parking and Adaptive Recognition in Monopoli, een project dat laat zien hoe technologie het dagelijks parkeren in de stad kan verbeteren. De jury merkte op dat dit “onmiskenbaar het project was dat het beste aan de beoordelingscriteria voldeed.”

 

In categorie 4: Beste innovatie in parkeren ging de prijs naar SKIDATA en Dukaten (Zweden) voor LinPark 2.0 van SKIDATA. De jury prees het project als “een toekomstgerichte parkeeroplossing” die meerdere use cases integreert in één platform en parkeer- en laadinfrastructuur combineert voor alle gebruikersgroepen. De jury benadrukte de hoge acceptatiegraad als bewijs van de relevantie en impact ervan, en merkte op dat het de gebruikerservaring verbetert, de operationele efficiëntie verhoogt en duurzame mobiliteit op stadsbreed niveau ondersteunt. Het platform, dat al live is in Linköping, werd geprezen om zijn bewezen waarde en de bereidheid om ook in andere regio’s te worden ingezet.

 

In categorie 5: Beste marketing- en communicatiecampagne werd INDIGO (Frankrijk) bekroond met ‘Parkeren dat de stad beweegt’. De jury prees het project als “een geweldig voorbeeld van
het positioneren van parkeren als onderdeel van de mobiliteitsoplossing voor steden… De resultaten op het gebied van de acceptatie van Indigo’s app, imago en HR zijn indrukwekkend.”

 

In categorie 6: Beste aanpak voor slimme mobiliteit was Vexpan lid Q-Park Nederland de winnaar met hun Mobiliteitshub Den Haag Centrum. De jury benadrukte de “veelzijdigheid en de toegevoegde waarde van het project door de goed uitgevoerde presentatie.” Ze waren met name overtuigd door de aanpak om verschillende aspecten van slimme mobiliteit te combineren en tegelijkertijd zowel successen als uitdagingen openlijk te delen, wat het project onderscheidt als een voorbeeld van transparantie en innovatie.

 

In categorie 7: Beste digitalisering van een parkeerproject of -dienst ging de prijs naar EGIS Projects SAS (Nederland) voor hun EVS-vergunningensysteem. De jury prees het systeem als “een toekomstgerichte parkeeroplossing” en merkte op dat het de complexiteit van de verwerking van meer dan 370.000 vergunningen, meer dan 40 verschillende typen, en 30.000 maandelijkse aanvragen of kentekenwijzigingen aankan. Ze benadrukten dat het platform “bijdraagt ​​aan een duurzamere stad door de digitalisering van complex beleid ter bevordering van duurzaam parkeren en mobiliteit mogelijk te maken”, en tegelijkertijd de kosten aanzienlijk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert door een sterk geautomatiseerde selfservicebenadering.

 

In categorie 8: Beste ESG-initiatief ging de prijs naar het Consortium RRA LUR LUZ–IPoP (Slovenië) voor zijn richtlijnen voor parkeerbeleid in Slovenië. De jury was unaniem overeengekomen dat dit een “belangrijk initiatief” was, met name omdat het waardevolle richtlijnen biedt aan kleinere steden en de bredere toepassing van duurzame parkeer- en mobiliteitspraktijken ondersteunt.

 

Meer informatie
> EPA

Tags

EPA European Parking Awards

Meer nieuws

Coördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector

De EPA ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. Werkgroep WG D&D coördineert en prioriteert deze initiatieven. Een toelichting van Ties de Groot.

Lees meer

Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven

De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.

Lees meer

Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.

Lees meer

Rechtvaardige straten in schoolomgevingen

Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.

Lees meer

Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?

Lees meer

Parkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort

Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief