Nederland passeert grens van 200.000 publieke laadpunten

Gepubliceerd op: 07 oktober 2025

Nederland heeft deze zomer een belangrijke mijlpaal bereikt en telt inmiddels meer dan 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s. Het gaat zowel om reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snellaadpunten.

 

Aanhoudende groei
De cijfers laten een indrukwekkende groei van de laadinfrastructuur in Nederland zien. Van de huidige 204.519 publieke laadpunten zijn er 118.715 reguliere publieke laadpunten, 79.786 regulier semi-publieke laadpunten en 6.018 snellaadpunten. Reguliere publieke laadpunten zijn vrij toegankelijke laadpalen langs de openbare weg, terwijl semi-publieke laadpunten zich bevinden op bijvoorbeeld parkeerplaatsen van winkels en bedrijven met beperkte toegankelijkheid. Snellaadpunten, veelal langs snelwegen, leveren op hoog vermogen stroom voor het in korte tijd weer volladen van de batterij van een elektrische auto.

 

Versnelde uitbreiding
De ontwikkeling van de laadinfrastructuur in Nederland heeft de afgelopen jaren een flinke versnelling doorgemaakt. Waar eind 2016 het totaal aantal publieke laadpunten nog 26.727 bedroeg, is dit aantal in minder dan 9 jaar bijna verachtvoudigd. Vooral in de afgelopen jaren is een sterke groei zichtbaar: in 2024 kwam er een recordaantal van meer dan 38.000 nieuwe laadpunten bij en in de eerste 8 maanden van 2025 nog eens ruim 20.000.

 

Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl 

Tags

publieke laadpunten laadinfrastructuur

Meer nieuws

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer
1 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief