Nederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat uit de voortgangsrapportage van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) blijkt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Dit is een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Nederland heeft daarmee het hoogste aantal publieke laadpunten van de Europese Unie. Met overal een laadmogelijkheid op loopafstand wordt elektrisch rijden voor steeds meer Nederlanders en bedrijven ook praktisch haalbaar.
Duidelijkheid over tarieven
Ook op het gebied van prijstransparantie zijn stappen gezet: er is een taakgroep opgezet om prijspalen bij snellaadstations uniform te maken, zodat iedereen in de nabije toekomst makkelijk vóór de laadsessie kan zien bij de paal hoeveel een laadsessie kost en hoe deze prijs tot stand is gekomen. Daardoor worden laadprijzen in de nabije toekomst net zo transparant als tankprijzen.
Voor de succesvolle uitrol van het laadnetwerk slaan overheden, bedrijven, netbeheerders en kennisinstellingen gecoördineerd de handen ineen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
Meer informatie
> Bron en lees verder: rijksoverheid.nl
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen