Nationaal Parkeercongres 2021 goed ontvangen

Gepubliceerd op: 17 september 2021

Tijdens Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 hebben we stilgestaan bij de toekomst van parkeren: Parking Re-invented. Inspirerende keynote sprekers als Thomas Rau en Paul Iske deelden creatieve ideeën en briljante mislukkingen. Uit de reacties op de borrel en LinkedIn blijkt dat het online congres als ‘zeer interessant en leerzaam’ is ervaren.

 

Dagvoorzitter Lars Duursma en Vexpan bestuurslid Daniël di Tella heetten bijna 100 virtuele deelnemers welkom. De eerste spreker is Thomas Rau, die graag bijdraagt aan de discussie over duurzaamheid. De architect vraagt aandacht voor de verantwoordelijkheid die we hebben als gasten van de aarde. In zijn visie spreek je niet over klimaatverandering maar over bewustzijnsverandering.

 

Voordenken voor duurzaamheid
De visionair heeft het niet over nadenken maar voordenken. Niet over vastgoed, maar losgoed. Niet over producten, maar service. Hij nam duurzame voorbeelden mee met de circulaire verlichting op Schiphol, de 100% remontabele kantoorgebouw van de Triodos bank en zijn radicale ontwerp voor een turnaround terminal. Vergelijkbaar met een automatische parkeergarage waarbij auto’s bij een portaal automatisch worden opgenomen en op verzoek van de klant weer bij een centraal punt worden afgeleverd. Dat was toch jaren geleden al futuristisch.

 

Break-outsessies
In de break-out sessies ging Zeger Baelde van RDW in op de noodzaak van duurzaamheid in mobiliteit. De groei van elektrische auto’s, en daaraan parallel de ontwikkeling van laadinfrastructuur, gaat langzamer dan verwacht. Hij ziet noodzaak tot gedragsverandering met het doorvoeren van milieuzones voor een leefbaardere binnenstad met meer groen.

Parallel lichtte Eric Dubois van het Parkeeragentschap Brussel het gewestelijk mobiliteitsplan ‘Good Move 2020-2030’ toe. Het reduceren van aantal parkeerplaatsen op straat gaat niet lukken wanneer gemeenten vasthouden aan goedkope parkeervergunningen op straat. Henk Meurs van de Radboud Universiteit gaf zijn visie op de toekomstige mobiliteitsontwikkeling.

Axel Verstrael van Streetwaves vertelde over de slimme combinatie van een e-bikestalling met bergruimte en laadpunt die je met je eigen fietsslot afsluit. Er passen 7 stallingsplekken op 1 parkeerplek. Streetwaves is één van de 25 start-ups van het Mobility Lab programma.

 

Paul Rooijmans van Tranzer presenteerde de vele apps om allerlei onderdelen in de mobiliteitsketen te verkennen, boeken en betalen. Tranzer biedt met API’s de mogelijkheid om deze te koppelen op één platform. Met de mogelijkheid om mobiliteitsgedrag te sturen om capaciteitsproblemen te voorkomen. Denk aan inzicht geven in  reistijd per vervoersmodus en prijsvariatie op piekmomenten.

 

Briljante mislukkingen
De inspirerende afsluiting is aan Paul Iske, Chief Faillure Officer van het “Instituut voor Briljante Mislukkingen”. Plan en realiteit vallen niet altijd samen. Dat is geen FAIL, maar een ‘first attempt in learning’. Dat mag wat hem betreft opgenomen worden als Universeel Mensenrecht: om briljant te mogen mislukken en daarvan te leren. Je wordt helemaal ‘Faalintelligent’ als je de patronen herkent.

Zijn voorstel voor een Vexpan Award voor de meest briljante mislukking op gebied van parkeren in Nederland vond veel bijval onder de deelnemers aan deze dag. Daarover werd in kleinere groepjes nog nagepraat tijdens de borrel, onder genot van de bij alle deelnemers thuisbezorgde BORRLBOX. De presentaties zijn opgenomen. De deelnemers aan Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 ontvangen de link.

 

Wij willen de sprekers bedanken, maar ook de projectgroep en onze premium partners en sponsors voor het mogelijk maken van dit Vexpan Nationaal Parkeercongres.

Tags

nationaal parkeercongres verenigingsnieuws

Meer nieuws

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur

Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer

Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij

Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.

Lees meer

Verrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023

Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.

Lees meer
1 2 3 4 5 28