Naheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet
Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).
X parkeert zijn auto op een parkeerplaats in de gemeente Delft, waar alleen kan worden geparkeerd met een vergunning of een dagvergunning die € 30 kost. X voldoet parkeerbelasting voor een andere zone tegen een tarief van € 3,20 per uur. Hij krijgt een naheffingsaanslag van € 30 vermeerderd met € 61 aan kosten. X betoogt dat de naheffingsaanslag in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, omdat de heffingsambtenaar een gehele dag parkeerbelasting heeft nageheven in plaats van één uur.
Hof Den Haag (V-N 2022/27.1.8) oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven. De naheffing is opgelegd naar het tarief van € 30 per 60 minuten, met een maximum van € 30 per 24 uur. Een dergelijk tarief van € 30 per dag of per dagdeel is geoorloofd, gelet op de vrijheid die gemeenten hebben bij het bepalen van hun parkeertarieven. Daarbij speelt mee dat de gemeente Delft met haar tariefstelling de bedoeling heeft parkeren door niet-bewoners (en hun bezoekers) in dit gebied te ontmoedigen. Het hof verwerpt verder X’ standpunt dat hier geen sprake is van parkeren. Het parkeren zonder (dag)vergunning is niet in strijd met een parkeerverbod. X had tegen betaling een (dag)vergunning kunnen aanschaffen, waarmee hij had kunnen parkeren. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).
Meer informatie
> Bron: Taxlive.nl
> Wetsartikelen: Gemeentewet 234, Gemeentewet 225
Meer nieuws
Opleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meerBestuurswisseling Vexpan 2025: voorstellen nieuwe leden
Het Vexpan bestuur heeft een nieuwe samenstelling. Graag stellen wij Joan van Yperen van Tobias Fiscaal voor als nieuw bestuurslid. Als aspirant bestuurslid draait Chantal van der Wolk van gemeente Hoorn alvast mee.
Lees meerTien jaar Vexpan Expertteam
Het Vexpan Expertteam van Vexpan bestond onlangs tien jaar. Het Expertteam van de branchevereniging beantwoordt vragen die van belang zijn voor het parkeervak, van (inter-)nationale beleidsontwikkeling tot specifieke constructieve zaken.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.