‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen, meldt Nederlandelektrisch.nl.
Desinformatie als uitdaging
‘Desinformatie over elektrische auto’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling,’ zegt Joel Levin, voorzitter van GEVA. Volgens Levin spelen in veel landen mythes over brandgevaar en een korte levensduur van batterijen een rol bij het uitstellen van de aanschaf van een elektrische auto.
Politiek speelt rol
Meer dan de helft van de wereldwijde respondenten, 53 procent, vermijdt bewust bepaalde automerken om politieke of maatschappelijke redenen. In Nederland ligt dit percentage nog hoger: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen bij de keuze voor een automerk.
‘De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt,’ aldus Levin. 83 procent van de respondenten vindt stimulerende beleidsmaatregelen nodig om de transitie te versnellen. De praktijk laat zien dat overheidssteun effectief is.
De Global EV Alliance is een samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders uit 42 landen. De Vereniging Elektrische Rijders is mede-initiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de stuurgroep.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl.
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.