Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ dat de minister heeft verstuurd aan de Tweede Kamer.
Het Nederlandse kabinet streeft naar ten minste 55 procent reductie van broeikasgassen in 2030, maar stuurt op circa 60 procent reductie. Het Klimaatfonds – met een budget van circa 35 miljard euro – is een belangrijke schakel in het behalen van deze doelen.
Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024
In het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ stelt minister Jetten voor om ruim 12,5 miljard euro toe te kennen en ruim 12,5 miljard euro te reserveren voor specifieke doelen.
‘Het Klimaatfonds is van groot belang om de benodigde energie-infrastructuur aan te leggen, de mobiliteit en de gebouwde omgeving te verduurzamen en een groene industriepolitiek te verwezenlijken’, aldus minister Jetten. ‘De investeringen zijn aanvullend op andere fondsen en subsidieregelingen. Ze zijn van belang voor alle sectoren en voor zowel burgers als bedrijven en maatschappelijke organisaties.’
Wegvervoer: 403,8 miljoen euro
In het ontwerpprogramma is een bedrag van 403,8 miljoen euro gereserveerd voor laadinfrastructuur voor het wegvervoer, met de volgende toelichting: ‘De maatregel bevat een aantal gerichte investeringen in (slimme) laadinfrastructuur in 2024 en verder waarvoor in 2023 al eerste middelen zijn toegekend. Deze maatregelen worden doorgezet. Het gaat hierbij om (opschaling) slim laden (mede ter ontlasting energienet); laden voor logistiek (inclusief voortzetting vliegende brigade) en laden voor bussen, doelgroepen, taxi’s. Op het onderdeel slim laden is daarnaast een generatietoets uitgevoerd (zie hiervoor de paragraaf over ‘besluitvormingsproces’).’
Meer informatie
> Lees het hele artikel op Nederlandelektrisch.nl
> Informatie over Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP), onder thema E-laden
Meer nieuws
Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst
De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.
Lees meerParkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerQ-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden
Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerVER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'
VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen.
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.