Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gepubliceerd op: 02 mei 2025

Parkeernormen zijn vaak een hinderpaal voor binnenstedelijk bouwen. Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten en andere binnenstedelijke woningbouw, als zij slim omgaan met parkeernormen. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking, die laat zien welke mogelijkheden zij hiervoor hebben.

 

“In de dichtst bebouwde provincie van Nederland is bouwen in bestaande buurten heel belangrijk,” zegt gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland. “Het is dé manier om steden en dorpen vooruit te helpen én om woningzoekenden een thuis in een fijne buurt te bieden.”

 

Binnen de bebouwde kom is parkeerruimte helaas een grote horde. Koning: “Corporaties, gemeenten en ontwikkelaars vertellen voortdurend dat parkeren een knelpunt is voor het bouwen van woningen. Gelukkig zijn parkeernormen geen natuurwet, door slimme regels te maken is veel meer mogelijk dan je denkt.”

 

Daadwerkelijk autobezit
De huidige parkeernormen gaan uit van richtgetallen en handteren het principe: hoe minder stedelijk en hoe minder centrum, hoe meer parkeerplaatsen er nodig zijn. Daarmee houden de normen weinig rekening met het daadwerkelijk autobezit van bewoners.

 

In de praktijk bepalen de portemonnee en de samenstelling van een huishouden vaak het aantal auto’s. Zo hebben studenten en senioren minder vaak een auto dan gezinnen. Ook het type woningen, de locatie in de stad en de ruimte op straat bepalen de behoefte aan parkeerplaatsen. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de feitelijke situatie.

 

Meer informatie:
> Lees meer bij Provincie Zuid-Holland + Download Handreiking 

Tags

parkeernorm optoppen handreiking

Meer nieuws

Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad

In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.

Lees meer

Parking Trend magazine 2/2025

In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Deelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing

Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak

Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.

Lees meer

Makkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket

Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.  

Lees meer
1 3 4 5 6 7 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief