Landelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s
Deelmobiliteit speelt een steeds grotere rol in stedelijke mobiliteit, en biedt kansen voor efficiënter gebruik van de openbare ruimte. De manier waarop gemeenten parkeren organiseren, is daar vaak nog niet op ingericht. Het huidige systeem van een vast kenteken per parkeervergunning sluit slecht aan op de praktijk van aanbieders, die deelauto’s vaak flexibel inzetten. Met extra werk, onduidelijkheid en onterechte bekeuringen als gevolg. Daarom hebben Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen het voortouw genomen en samen met aanbieders MyWheels en Sixt share, de RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan een alternatief: de Flexibele Parkeermachtiging. Daarbij wordt per parkeeractie en kenteken aan een parkeervergunning gekoppeld. Door de integratie in het Nationaal Parkeerregister is deze oplossing nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Van vaste vergunning naar realtime aanmelden
Het huidige vergunningensysteem is ingericht op bewoners met een vaste auto en een vaste plek. Voor deelmobiliteit werkt dat minder goed. De deelauto’s rijden vaak tussen steden of zones. Ook vervangen aanbieders auto’s vanwege bijvoorbeeld onderhoud. Deze kentekenwissels zorgen in het vergunningensysteem voor veel administratief werk en complexe procedures. In elke gemeente gelden andere regels, met handmatige aanvragen en risico’s op fouten. In een pilot is daarom gewerkt met een systeem waarin aanbieders voertuigen zelf digitaal kunnen aanmelden zodra ze worden geparkeerd en afmelden bij vertrek. Dat gebeurt via het Nationaal Parkeerregister, het bestaande systeem voor parkeercontrole. Gemeenten behouden zo volledige controle over het aantal voertuigen per aanbieder en per zone.
Minder fouten, minder werk
De pilot werd uitgevoerd in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen. Daarbij bleek dat gemeenten en aanbieders aanzienlijk minder handmatig werk hoefden te verrichten, en dat het proces minder foutgevoelig werd. Cilia Daemen, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Nijmegen, benadrukt het belang van die vereenvoudiging: “Wij werken dagelijks hard aan een goed bereikbare en mobiele stad. Hierin proberen we deelmobiliteit zo goed mogelijk te stimuleren. Tot nu toe leverde het systeem van het krijgen van een parkeervergunning veel administratief werk op voor zowel de aanbieder als de ambtenaren. Om dit makkelijker te maken, hebben we de afgelopen jaren, samen met een aantal andere gemeenten, gewerkt aan een beter systeem.”
“Nu is het zover dat dit nieuwe systeem in werking treedt. Door automatisering van een parkeervergunning voor deelauto’s zijn zowel de aanbieder als de ambtenaar veel minder tijd kwijt; er hoeft niet meer steeds handmatig een kentekenwissel verwerkt te worden. We zijn blij dat we het nu kunnen gaan toepassen; zo zetten we weer een stap in het verbeteren van de mobiliteit van Nijmegen.”
Ook Tom Uitendaal van SIXT share is enthousiast over de landelijke toepassing: “Met onze deelauto’s rij je zo van Amsterdam naar Rotterdam, en kan je daar dan gewoon achterlaten. Dankzij de flexibele parkeermachtiging wordt automatisch het juiste parkeerrecht geregeld dat hoort bij onze vergunning in de stad van bestemming. Slimme technologie die zorgeloos reizen mogelijk maakt. Fantastisch dat dat nu officieel beschikbaar gesteld wordt.”
Klaar voor brede toepassing
Dankzij de landelijke integratie in het Nationaal Parkeerregister is de Flexibele Parkeermachtiging nu direct toepasbaar voor alle gemeenten. Wat begon als een initiatief van vijf koplopergemeenten, is uitgegroeid tot een schaalbare oplossing voor heel Nederland. De aanpak is juridisch verankerd, sluit aan op bestaande digitale handhavingssystemen en kan relatief eenvoudig worden ingericht. SHPV verzorgt de uitvoering, een bekende samenwerkingspartner voor veel gemeenten voor de registratie van parkeerbelasting. De ontwikkeling maakt deel uit van het landelijk samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit, dat werkt aan de versnelling van deelmobiliteit in Nederland.
“Voor de uitvoering van effectief en eenduidig deelmobiliteitsbeleid zijn ook concrete oplossingen nodig,” zegt Maarten van Biezen, programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit. “Deze Flexibele Parkeermachtiging helpt gemeenten en aanbieders echt vooruit. Juist dat maakt het zo krachtig.”
Meer informatie
> Persbericht: Natuurlijkdeelmobiliteit.nl
> Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag. Eindhoven, Nijmegen en SHPV zijn lid van Vexpan
Meer nieuws
SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
RWS en het PBL hebben een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld: SPARK. Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd.
Lees meerRaadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
Het zou helemaal misgaan met de retail. En na zou het al helemaal nooit meer goed komen. Maar klopt dat wel? Hoe krijg je met 'makkelijk en gratis parkeren' de binnenstad weer aan de praat.
Lees meerMobiliteitsbeeld 2023
Inwoners van Nederland legden in 2022 meer afstand in Nederland af dan in 2021, maar minder dan voor de coronapandemie (2019). Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2023 van KiM.
Lees meerUitreiking Q-Park Student-Award 2023
Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.
Lees meerVanaf 1 januari 2024 rapporteren over CO2-uitstoot van reizen door werknemers
Per 1 januari a.s. gaan er regels gelden om de CO2-uitstoot van reizen door werknemers terug te dringen. De regels zullen opgenomen worden in het Besluit activiteiten leefomgeving, met de Omgevingswet als grondslag.
Lees meerParkeren na corona: terug naar oude gewoontes?
We zien berichten voorbij komen die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau van vóór corona of zelfs hoger.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen