Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is. Dit is een van de eerste projecten in Nederland waar de laadpalen soms worden uitgezet. De provincie Utrecht kondigde dit vorige maand ook aan, om op momenten dat er veel stroom wordt verbruikt het stroomnet te ontzien.
Geen nadelige gevolgen
Volgens Park&Charge levert het af en toe uitzetten van de laadpalen geen nadelige gevolgen op voor mensen die hun auto opladen. “De elektrische rijder heeft hier meestal geen last van, omdat de auto vaak lang genoeg aan de laadpaal staat om de batterij alsnog vol te laden. Elektrische auto’s kan je ook goed op andere momenten laden, als er wel ruimte beschikbaar is.”
Door het vernieuwen van laadpalen kunnen volgens Park&Charge sneller meer laadpalen worden bijgeplaatst, wat volgens het bedrijf nodig is om in 2030 alle elektrische auto’s te kunnen opladen.
De laadpalen staan in de Gelderse gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Wageningen en Zevenaar en het Utrechtse Veenendaal.
Meer informatie
> Dit ANP bericht is te lezen in de verschillende regionale media van de betrokken gemeenten.
Meer nieuws
Brandveiligheidsvoorschriften Bouwbesluit en Bbl vergeleken
Wat zijn de verschillen op brandveiligheidsgebied tussen het Bouwbesluit en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)? En wat betekent dit voor de praktijk, voor het brandveiligheidsniveau in gebouwen?
Lees meerSamenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee
Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.
Lees meerYellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo
Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerLandelijke huisstijl voor herkenning deelhubs
Hoe herken je deelmobiliteithubs? Hoe wordt landelijk uniform het gebruik duidelijk? Speciaal hiervoor is een nieuwe landelijke identiteit ontwikkeld. Vaartsche Rijn in Utrecht heeft de primeur.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de lunchbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen